Антитяло S309 деактивира коронавирусите и на SARS, и на COVID-19

Ваня Милева Последна промяна на 21 май 2020 в 06:49 9029 0

Дейвид Веслер в кабинета си в Медицинската школа към Университета на Вашингтон обяснява как новооткритото неутрализиращо антитяло срещу коронавирусите на SARS и COVID-19 работи в лабораторни условия. Кредит: UW Medicine

Антитяло, първо идентифицирано в кръвна проба от пациент, възстановил се през 2003 г. от тежкия остър респираторен синдром (SARS), неутрализира свързани с причинителя на SARS коронавируси, включително причината на COVID-19.

Резултатите от лабораторните изследвания на антитялото S309 са докладвани в Nature.

Антителата са част от имунния отговор на организма към патогените. Това конкретно антитяло, което изследователите наричат ​​S309, демонстрира силна способност да деактивира шиповия протеин на SARS-CoV-2, който позволява на вируса да прониква в клетките, твърдят учени от Медицинската школа към Университета на Вашингтон, които участват в изследването.

Необходими са много повече изследвания, за да се покаже дали това антитяло ефективно ще противодейства на SARS-CoV-2 при хората. В изявлението се казва, че Vir Biotechnology бързо разработва антитялото за разработка и тестване, надявайки се да започне клинични изпитания върху хора.

Резултатите „проправят пътя“ за използване на S309, самостоятелно или като част от „коктейл с антитела“, за превенция или лечение на COVID-19.

В момента много лаборатории търсят за лечение на COVID-19 т. нар. „неутрализиращи антитела“, които не позволяват на вируса да заразява клетките. Но за разлика от повечето предишни проучвания, които търсят такива антитела при хора, преболедували COVID-19, новото проучване ги намира у човек, който е бил заразен преди 17 години по време на епидемия от SARS.

„Това ни даде възможност да напредваме толкова бързо в сравнение с други групи“, коментира съавторът на изследването Дейвид Вислер (David Veesler), асистент по биохимия в Медицинската школа към Университета на Вашингтон.

Учените идентифицират няколко моноклонални антитела, които представляват интерес, от паметта В-клетки на преболедувалия от SARS пациент. Имунологичната памет на В-клетките се образува след инфекциозно заболяване. Тя може да се запази дълго, понякога цял живот. Обикновено се запомня патогена, който тялото е преодолял в миналото, и се създава защита от антитела срещу повторна инфекция от този патоген или подобните на него.

Сред 25 тествани антитела авторите откриват няколко антитела, които могат да се свързват със SARS-CoV-2, и едно от тях, по-специално S309, е представлявало „силно“ неутрализиращо антитяло.

Няколко от антителата в паметта на В-клетките на преживели SARS са насочени към протеинова структура върху повърхността на коронавирусите. Тази структура е от решаващо значение за способността на коронавирусите да разпознават рецептор на човешките клетки, да се слеят с тях и да инжектират генетичния си материал в клетките. Този инструмент за заразяване се намира в шиповете, които увенчават "короната" на  коронавируса.

S309 антитялото е особено силно насочено към деактивиране на шиповия протеин. То може да неутрализира SARS CoV-2, като се прокрепя към секция от шипковия протеин в близост до мястото на присъединяване към приемната клетка.

Когато изследователите комбинират S309 с други антитела с по-слаба активност спрямо SARS-CoV-2, този „коктейл от антитела“ допълнително засилва неутрализацията на SARS-CoV-2. Според авторите такъв коктейл може да се използва като превантивно лечение..