21 ноември 2017
  •  Говорят медиците

Археолози откриха зъбни пломби на 13 хиляди години

Пломбите са направени от битум.

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 10 април 2017 в 10:0053110
Снимка: Gregorio Oxilia

Археолози са открили в Италия две пломби за горните предни резци, чиято възраст се оценява на 13 хиляди години, съобщава New Scientist.

Те представляват най-ранното доказателство за използването на приспособления за зъболечение.

Пломбите са принадлежали на един и същ човек и са направени от битум, отбелязват учените.

Статия за находката е публикувана в Journal of Physical Anthropology.

Всеки зъб има голяма дупка, която се простира надолу в камерата на пулпата дълбоко в зъба. "Това е доста необичайно, а не е нещо, което се вижда в нормален зъб", разказва Стефано Бенази (Stephano Benazzi), археолог от университета в Болоня.

Бенази и екипът му използват различни микроскопски техники, за да проучат отблизо вътрешността на дупките и установяват поредица от малки хоризонтални белез по стените, които показват, че кухините са пробити и уголемени, вероятно от малък каменен инструмент.

Отворите съдържат следи от битум с растителни влакна и косми вградени в него. Докато целта на растенията и космите не е ясна, но те са били добавени към кухината по време на пробиването, така че не са просто останки от храна.

"Палеолитният зъболекар е пробил и напълнил дупките с битум за намаляване на болката и да предпази от навлизането на храна в камерата на пулпата, точно като в съвременната стоматология", коментира Бенази.

Битумът може да е използван като антисептик. Stefano Benazzi

Битумът, заедно с някакви лечебни растения, може да са били използвани като антисептик, както е използван пчелният восък в други примери на праисторически стоматология хиляди години по-късно, обяснява Клаудио Туниз (Claudio Tuniz), археолог от Университета в Уолонгонг в Австралия.

По време на Горния палеолит, по времето, когато собственикът на тези зъби е живял, Европа е в процес на големи културни промени, нови хора са пристигали на континента от Близкия Изток, разказва Бенази. Те може да са донесли със себе си нови видове храни, които са довели до повече кариеси. "Тази промяна в храната и зъбните кариеси може да са довели до стоматологията", коментира археологът.