Артемис I завърши първия си полет над Луната (видео)

Ваня Милева Последна промяна на 22 ноември 2022 в 07:53 8318 0

Кредит NASA

Космическият кораб "Орион" направи първото си близко прелитане край Луната, приближавайки на 130 км от лунната повърхност.

Докато космическият кораб без екипаж на мисията Артемис 1 прелетя покрай далечната страна на Луната, двигателят на системата за орбитално маневриране на Орион се задейства 2 минути и 30 секунди, за да постави успешно капсулата в желаната орбита за мисията, наречена далечна ретроградна орбита около Луната.

Според американската космическа агенция "Орион" е завършил успешно всички планирани маневри, включително прелитането над обратната страна на Луната, въпреки че временно е загубил връзка със Земята. Забележително е, че корабът е прелетял и над мястото на кацане на Аполо 11.

В момента "Орион" е в процес на навлизане в далечна ретроградна орбита около Луната. Той ще достигне целевата си точка на 25 ноември и ще остане там около седмица, за да тества различни системи. След това космическият кораб ще се върне на Земята.

Корабът ще потегли в петък, 25 ноември, използвайки двигателите на европейския сервизен модул. Орион ще остане в тази орбита около седмица, за да тества системите. Далечната ретроградна орбита ще отведе Орион на 64 000 км покрай Луната. Най-голямото разстояние на Орион от Земята ще бъде понеделник, 28 ноември на повече от 432 000 км. Най-голямото разстояние на Орион от Луната ще бъде в петък, 25 ноември на повече от 92 000 км - най-далечното разстояние за космически кораб, летял отвъд Луната.

Екипите на мисията са имали възможност да прегледат работата на ракетата SLS, космическия кораб и наземните системи за мисията Артемис I. Резултатите според ръководството на НАСА са надхвърлили очакванията.

„Не сме видели нито едно нещо на ракетата или космическия кораб, което да ни накара да поставим под съмнение която и да е част от мисията“, съобщава Майк Сарафин, мениджър на мисията Артемис. „Това до голяма степен е полет, който дава зелена светлина. Системите на превозното средство са много чисти, но ние работим с няколко „забавни неща“ – нищо, което да налага някакви ограничения на мисията, просто някои неща работят по различен начин от очакваното. Като цяло мисията продължава да върви по план."

По време на прелитането камерите на борда на космическия кораб изпратиха впечатляващи изображения на Луната със Земята на далечен фон.

Част от обратната страна на Луната се очертава точно зад космическия кораб Орион на това изображение, направено на шестия ден от мисията на Артемис I от камера на върха на един от слънчевите панели на Орион. Космическият кораб навлезе в лунната сфера на влияние. Кредит: NASA

Полетът на Артемис 1 стартира на 16 ноември и е първата мисия от 50 години, при която космически кораб с възможности да транспортира хора за Луната. НАСА се надява да използва Orion, SLS и друг хардуер, който предстои да бъде изграден, като спускаем апарат на Луната, построен от SpaceX, за да изпрати астронавти обратно на лунната повърхност. Това първо кацане на Луната може да започне веднага след 2025 г. Артемис 1 тества голяма част от технологията, която ще е необходима за бъдещи полети.

Орион ще се завърне на Земята около 25 дни след изстрелването, а падането на Орион в момента е планирано за 11 декември. Използвайки камерите на слънчевите масиви на Европейския сервизен модул, инженерите са успели да оценят екстериора или Орион и са преценили, че е в страхотна форма. Затова Орион вече е получил разрешение за повторно влизане.

Зоната на падане, където екипите се надяват да уловят капсулата, ще бъде в Тихия океан, но точното място за кацане ще бъде решено въз основа на цял набор от фактори, най-важното от времето.

Следете полета в блога Артемис на НАСА.

Artemis I has Completed its First Flyby of the Moon, Universe Today