Астероид, който може да унищожи град, мина незабелязано край нас

НаукаOFFNews Последна промяна на 17 април 2018 в 07:32 10312 0

Кредит Pixabay

На 15 април един астероид с размерите на футболно игрище профуча със скорост 106 497 км/ч.  покрай нашата планета, разстояние около половината от разстоянието до Луната.

Страшното бе, че астероидът е открит само няколко часа преди да премине толкова близо до нас.

Космическото тяло в крайна сметка бе видяно от Catalina Sky Surve, спонсорирана от НАСА програма, базирана в Университета на Аризона в Тусон. По време на най-близкия си подход астероидът, наречен 2018 GE3, се приближи само на 192 300 километра от Земята. Учените изчислиха, че 2018 GE3 има диаметър от 48 до 110 метра, което е около три пъти повече от обекта, причинил известното събитие край р. Тунгуска през 1908 г. - експлозия над рядконаселената сибирска тайга, поваляйки 2000 квадратни километра гора. Събитието Тунгуска е пример какви поражения нашата планета неизбежно ще срещне в бъдеще рано или късно.

Астероидът е до шест пъти по-голям от метеора, който се разпадна над Челябинск, Русия, през 2013 г.

Астероиди с подобни размери като на 2018 GE3 са доста редки и не доближават до нашата планета по-често от веднъж на няколко години. Повечето от тези тела произхождат от Главния астероиден пояс, разположен между орбитите на планетите Марс и Юпитер.

Орбитата на астероида. Кредит: NASA JPL.

Всичко това повдига въпроса: ако един толкова голям астероид е толкова рядък, защо не е забелязан по-рано? Всъщност, идентифицирането и проследяването на астероидите е много трудно и някои не могат да се уловят от нашите инструменти, въпреки че биха могли да достигат до Земята. Повечето астероиди са с диаметър само няколко десетки метра, което ги прави трудни за проследяване. Нещо повече, астероидите също така отразяват малко светлина или поне недостатъчно, за да бъдат лесно забелязани от нашите телескопи. И тъй като астероидът в близост до Земята се движи много бързо в небето в сравнение с планетите, телескопите също трябва да бъдат разположени в правилната зона и в точното време, за да го уловят. За щастие, НАСА има програма с помощта на мрежа от телескопи, която е посветена на проследяването на астероидите, които могат да причинят катастрофални щети при попадение на Земята. Програмата обаче не следи астероиди с толкова малък размер като на 2018 GE3, което все още е много притеснително. Разминахме се на косъм!