Астероид прелетя близо до Земята за 8 март

Наука ОFFNews Последна промяна на 08 март 2016 в 08:30 4066 0

Кредит ESA/P.CARRIL

Един малък астероид, наречен 2013 TX68, премина близо до Земята точно на 8 март 03:42 българско време на около 10 пъти разстоянието на Луната и със скорост над 24 000 км/ч. спрямо нас.

Още през февруари, НАСА обяви, че астероид ще прелети на 5 март и че ще бъде достатъчно близо, за да се наблюдава с любителски телескоп. Но космическата агенция преразгледа изчисленията си. И сега се оказа, че космическото тяло ще появи няколко дни по-късно като подарък за празника на жените 8 март, но за разочарование на запалените любители астрономи, вероятно няма да мине достатъчно близо, за да го видят.

Но най-важното е, че този космически "подарък" няма шанс да удари Земята.

Колко близо ще мине? Трудно е да се каже, защото астероидът е видян за първи и последен път през октомври 2013 година от Survey Catalina Sky. Учените са имали възможност да събират данни за него само три дни, преди да се загуби в лъчите на Слънцето.

"Въпреки че астрономите са успели да се определят орбитата на астероида, остава известна несигурност в орбиталните му параметри" - заяви Патрик Тейлър от обсерватория  Аресибо в Пуерто Рико.

Според Earth&Sky астероидът 2013 TX68 вече е преминал на 7 март в 13:42 UTC (на 8 март 03:42 българско време) на разстояние от 4,092,497 км от Земята, само малко по-близо от обявените по-рано 3 милиона мили (около 5 милиона км). Космическото тялоо приближи нашата планета няколко часа по-рано от очакваното.

Според Minor Planet Center (MPC), единственият център в света за събиране и разпределение на измервания на малки планети, комети и външни нередовни естествени спътници, данните за 2013 TX68 са:

Asteroid 2013 TX68 flyby in ~ 30 mins (Mar 7 at 13:42 UT). Dist: 10.64 LD. Size: 17-54 m.

Posted by Minor Planet Center on Monday, 7 March 2016

Повече подробности за астероида може да видите тук.

Следващото близко прелитане на 2013 TX68 ще се случи на 20 септември 2017. Учени са скептични, че тогава може да се случи нещо трагично със Земята. Шансовете за евентуален сблъсък, според тях, е около 1 на 250 милиона. Астероидът ще се доближава до Земята и през 2046 г. и 2097 г., но и в двата случая вероятността е още по-малка.

Освен това, дори този астероид да удари нашата планета, едва ли ще причини значителни щети, заради относително малкия си размер. Например, вредите от Челябинския метеорит, който имаше размер около 20 метра, бяха само счупени стъкла заради звуковата вълна от експлозията при навлизането на астероида в атмосферата. Повечето изследователи смятат, че диаметърът на астероида трябва да бъде не по-малко от 1 км, за да предизвика сериозни проблеми за оцеляването на човечеството.

За да се уверите, че прелитането на космически скали близо до Земята, не е нещо необичайно, прилагаме тази таблица на НАСА: