Астероидът Bee-Zed обикаля около Слънцето обратно на всички останали (видео)

Наука ОFFNews Последна промяна на 30 март 2017 в 09:30 3786 0

Кредит NASA

Най-малко един милион години този самотен астероид обикаля по "грешния" път около Слънцето, движещ се срещу 6000 други астероиди, които споделят пространството на Юпитер, разказва phys.org.

Статия за невероятния астероид е публикувана в последния брой на списание Nature.

Астероидът Bee-Zed, открит през януари 2015 г., е единственият в Слънчевата система, който има обратна, ретроградна орбита около Слънцето и в същото време споделя орбиталното пространство на планетата Юпитер, подчертава изследователят и съавтор Пол Вигерт (Paul Wiegert) от Университета на Западно Онтарио (Канада).

Приблизително един милион (с изключение на 82) от известните астероиди в Слънчевата система обикалят по часовниковата стрелка Слънцето (ако се гледа на системата "отгоре").

Но астероидът 2015 BZ509 (Bee-Zed) се върти по часовниковата стрелка в ретроградно движение срещу потока от всички останали астероиди в орбиталното обкръжение на Юпитер, наречени троянски* астероиди.

Троянските астероиди са астероиди, които обикалят около Слънцето по една и съща орбита с някоя планета от Слънчевата система, изоставайки или напредвайки с няколко градуса от планетата през цялото време.

Казано по друг начин - Юпитер е като чудовищен камион обикалящ по елиптична писта около Слънцето, а троянските астероиди са свръхкомпактни автомобили, които се движат заедно в една и съща посока. Bee-Zed е тарикатът, който шофира в насрещното платно срещу 6000 други автомобили и чудовищния камион. И този тарикат прави това в продължение на хиляди обиколки за един милион или повече години.

И как избягва сблъсъка с Юпитер и троянските астероиди?

Масата на газовия гигант всъщност отклонява траекторията на астероида при всяка среща, което му позволява да продължи безопасно пътя си.

Астероидът Bee-Zed избягва сблъсъка с Юпитер и троянските астероиди при всяко преминаване срещу общия поток. Източник: Western University (Canada), Athabaskan University, Large Binocular Telescope Observatory

На него е известно малко: Bee-Zed е с диаметър от около 3 километра и може би произхожда от едно и също място с Халеевата комета, която също следва ретроградна орбита. Екипът не е успял да определи точно дали Bee-Zed е ледена комета или скалист астероид. Но анализът въз основа на данните от наблюденията с Големия бинокулярен телескоп на обсерваторията на връх Греъм в продължение на 300 дни, показа, че Bee-Zed поддържа стабилна орбита.

Изчисленията, направени от екипа, показват, че орбитата е била стабилна в продължение на най-малко един милион години и ще бъде стабилна поне още толкова. "Научавайки повече за астероида, получаваме още един интригуващ поглед към досега неизвестни и необозначени характеристики на нашата Слънчева система. Детективската работа тепърва започва ", - заяви Пол Вигерт.