Астероидът, причинил Тунгуския феномен, може все още да лети из Слънчевата система

Ваня Милева Последна промяна на 30 юни 2021 в 00:21 17313 1

Снимка на повалените дървета, направена през 1929 г. от експедицията на Кулик. Кредит: Леонид Кулик, public domain.

Има различни теории какво е причинило тунгуския феномен -  паднал астероид, взривила се и изпарила се комета над земата, без да остави отломки. Нова теория разглежда още една възможност - астероид, който е прекосил атмосферата, предизвикал е експлозия и е продължил пътя си в космоса.

В ранната сутрин на 30 юни 1908 г. нещо се взривява над Северен Сибир. В резултат на експлозията в близост до река Тунгуска дърветата в радиус от 30 до 40 километра са прекършени. Повалени са приблизително 80 милиона дървета на площ от 2150 квадратни километра. Странното е, че никога не е намерен кратер.

След събитието се появяват много спекулации какво точно е причинило експлозията. (И не, не го е причинил Никола Тесла). Събитието в Тунгуска  по-късно бе характеризирано като взривяващ се метеор, или болид на височина от 10 до 15 километра над земната повърхност и сила на експлозията от около 30 мегатона. И сега е известно като "Тунгуския метеорит".

Но дали наистина е било болид? И ако не, какво би могло да бъде?

Е, възможно е, никога да не разберем ... но според неотдавнашна статия, публикувана в рецензираното списание Monthly Notices of The Royal Astronomical Society, голям железен астероид, навлязъл в атмосферата на Земята и отминал нашата планета на сравнително малка надморска височина, преди да отлети обратно в космоса, би могъл да доведе до ефектите на събитието Тунгуска, произвеждайки ударна вълна, която да опустоши земната повърхност.

Изчисление на орбитата на астероида, прелетял през земната атмосфера през 1908 г. Кредит: Khrennikov et al.

Даниил Хреников от Сибирския федерален университет и неговият екип изграждат хипотезата на базата на компютърни модели на преминаващи различни видове астероиди или комети през атмосферата.

„Проучихме условията за преминаване на астероиди с диаметри 200, 100 и 50 метра, състоящи се от три вида материали - желязо, скала и воден лед през земната атмосфера с минимална височина на траекторията в диапазона от 10 до 15 километра", пишат авторите в своя документ.

Той показа, че ледените и скалисти обекти изглежда не могат да предизвикат Тунгуския феномен и всички негови характеристики - без ударен кратер, ярка огнена топка, огромна експлозия и липса на фрагменти от болида.

Железен астероид с диаметър от 100 до 200 метра, който е изминал път с дължина около 3000 км през атмосферата и който се е приближил най-малко на 11 км над земята със скорост най-малко 11,2 км/сек, изглежда е способен да го направи. Астероидът трябва да е останал непокътнат по време на преминаването и може да все още да лети през Слънчевата система.

Справка: On the possibility of through passage of asteroid bodies across the Earth’s atmosphere