Астмата може да намали риска от мозъчни тумори - но как?

Ваня Милева Последна промяна на 14 декември 2021 в 09:01 9674 0

Кредит: Unsplash/CC0 Public Domain

Астмата е заболяване на дишането, при което дихателните пътища се стесняват и възпаляват. Но хората с астма по-рядко развиват мозъчни тумори, отколкото другите. И сега изследователи от Медицинския факултет на Вашингтонския университет в Сейнт Луис смятат, че са открили защо.

Причината е в поведението на Т клетките, вид имунни клетки. Когато човек – или мишка – развие астма, техните Т клетки се активират. В новото проучване върху мишки изследователите откриват, че астмата кара Т-клетките да се държат по начин, който предизвиква възпаление на белите дробове, но предотвратява растежа на мозъчни тумори. Това, което е лоша новина за дихателните пътища, може да бъде добра новина за мозъка.

Констатациите, достъпни онлайн в Nature Communications, предполагат, че препрограмирането на Т клетките при пациенти с мозъчен тумор, за да действат повече като Т клетки при пациенти с астма, може да бъде нов подход за лечение на мозъчни тумори.

Идеята, че хората с възпалителни заболявания, като астма или екзема, са по-малко предразположени към развитие на мозъчни тумори, е предложена за първи път преди повече от 15 години, въз основа на епидемиологични наблюдения. Но не бе намерена очевидна причина, поради която двата много различни вида заболявания да бъдат свързани и някои учени се съмняват дали връзката е реална.

Водещият автор Дейвид Гутман (David H. Gutmann), професор по неврология, е експерт и по неврофиброматоза (NF), набор от сложни генетични заболявания, които причиняват растеж на тумори върху невроните в мозъка и в цялото тяло. Децата с NF тип 1 (NF1) могат да развият вид мозъчен тумор, известен като глиом на оптичния път. Тези тумори растат в зрителните нерви, които пренасят сигнали между очите и мозъка. Гутман отбеляза обратната връзка между астмата и мозъчните тумори сред своите пациенти преди повече от пет години, но не разбира защо е така. Едва по-скорошни проучвания от неговата лаборатория започват да разкриват решаващата роля, която имунните клетки играят в развитието на глиоми на оптичния път, и той започна да се пита дали имунните клетки могат да обяснят връзката между астмата и мозъчните тумори.

Екипът на Гутман изследва мишки, генетично модифицирани да носят мутация в своите NF1 гени и да образуват глиоми на оптичния път до 3-месечна възраст.

Изследователите излагат мишки на дразнители, които предизвикват астма на възраст от 4 седмици до 6 седмици, и третират контролната група със солена вода за сравнение. След това проверяват за глиоми на оптичния път на мишките на 3-месечна и 6-месечна възраст. Мишките с астма не са образували такива мозъчни тумори.

Допълнителни експерименти разкриват, че предизвикването на астма при предразположени към тумори мишки променя поведението на техните Т-клетки. След като мишките развиват астма, техните Т клетки започват да секретират протеин, наречен декорин, който е добре познат на изследователите на астмата.

В дихателните пътища декоринът е проблем. Действа върху тъканите, които покриват дихателните пътища и влошава симптомите на астмата. Но в мозъка,  декоринът е полезен, откриват изследователите. Там протеинът действа върху имунните клетки, известни като микроглия, и блокира тяхното активиране, като пречи на пътя на активиране на NFkappaB. Активираната микроглия стимулира растежа и развитието на мозъчни тумори.

Лечението с декорин или фенетилов естер на кафеената киселина (CAPE), съединение, което инхибира пътя на активиране на NFkappaB, предпазва мишките с NF1 мутации от развитие на глиоми на оптичния път. Резултатите показват, че блокирането на микроглиалната активация може да бъде потенциално полезен терапевтичен подход срещу мозъчни тумори.

„Най-вълнуващата част от това е, че показва, че има нормална комуникация между Т клетките в тялото и клетките в мозъка, които поддържат образуването и растежа на глиома по оптичния път“, коментира Гутман. „Следващата стъпка за нас е да видим дали това важи и за други видове мозъчни тумори. Изследваме и ролята на екземата и инфекциите в ранна детска възраст, защото и двете включват Т клетки. Ако проучим тази комуникация между Т клетките и клетките, които стимулират  мозъчните тумори, ще започнем да намираме повече възможности за разработване на интелигентни терапевтични средства, за да се намесим в процеса."

Справка: Jit Chatterjee et al, Asthma reduces glioma formation by T cell decorin-mediated inhibition of microglia, Nature Communications (2021). DOI: 10.1038/s41467-021-27455-6

Източник: Asthma may reduce risk of brain tumors—but how?
Washington University School of Medicine