Астрофизиците намериха 11 кандидати за кваркови екзопланети близо до пулсари

Ваня Милева Последна промяна на 25 септември 2019 в 13:09 72514 0

Известно е, че три планети обикалят на орбита около пулсара PSR B1257 + 12, както е изобразено на илюстрацията. В ново проучване изследователите предполагат, че половин дузина други обикалящи около пулсари планети може да са направени от екзотична "странна материя". Кредит: NASA/JPL-Caltech/R. Hurt (SSC))

Астрономи са открили няколко екзопланети на орбита около пулсари и бели джуджета, които може да се окажат обекти от кваркова материя.

Тази хипотетична форма на веществото трябва да е достатъчно стабилна и много здрава, което позволява на такива тела да издържат на големите приливни напрежения и да не се разрушават, въпреки че траекториите им са близки до опасни звездни останки.

Това съобщават екип учени от Университета в Нанкин в сайта за препринти arXiv.

Най-плътната известна форма на материя е вътрешността на неутронните звезди. В това състояние материята е няколко пъти по-плътна  от атомните ядра, тя надвишава 3 × 1017 килограма на кубичен метър.

Какви са точните свойства на материята в недрата на неутронните звезди уви е неизвестно. Обикновено се смята, че представляват смес от частици с преобладаваща фракция от неутрони, но има и други идеи.

Според една от хипотезите, най-стабилното състояние на материята при изключително високо налягане и сравнително ниски енергии е кварковата материя. В този случай в ядрата на неутронните звезди адроните (протони и неутрони) може да се разрушат и тогава веществото да се състои от свободни кварки. Тъй като неутронните звезди са най-екстремните обекти от "обикновена материя" (черните дупки не са от "обикновена материя"), именно в явленията, свързани с тях, се предлага да се търси основното състояние на свръхплътната материя.

Работата на китайските астрофизици, ръководена от Хан Гун (Hang Gong) от Китайската академия на науките, описва идеята за намиране на такава форма на материя и представя списък от 11 обекта, които отговарят на формулирания критерий. Идеята на учените не е да анализират свойствата на звездите, а да търсят екстремни планети на орбити около тях - теоретично те могат да се състоят и от кваркова материя.

Изследователите пишат, че плътността на каменните планети трудно може да надвиши 30 хиляди килограма на кубичен метър, така че те не могат да се обърнат към компактни звезди на много близки разстояния - приливните сили ще ги унищожат. Ако съществуват такива планети, тогава те могат да се състоят от отлични други подобни обекти на материята.

Според изчисленията на авторите, скалистите планети не могат да съществуват в орбита с радиус по-малък от 560 хиляди километра или еквивалентно, с орбитален период по-малък от 6,1 хиляди секунди. Оказа се, че четири планети около пулсарите (XTE J1807-294 b, XTE J1751-305 b, PSR 0636 b, PSR J1807-2459A b) напълно отговарят на този критерий и още две (PSR J1719 + 14 b и PSR J2051-0827 b ) са близо до границата. Също така пет планети около бели джуджета (GP Com b, V396 Hya b, J1433 b, WD 0137-349 b и SDSS J1411 + 2009 b) се оказаха с подходящи или близки параметри.

Учените предоставят преглед на възможните начини за разкриване на структурата на тези обекти и смятат, че най-обещаващ начин е ​​търсенето на гравитационни вълни. Анализът показва, че гравитационният сигнал от трите системи може да бъде извлечен от данните на  LIGO, като се използва обработка на данните за годишните наблюдения. Ако тези планети "паднат" на звездите, тогава сигналът им ще бъде ясно различим и по неговата форма може също да се каже много за вътрешната им структура.

СправкаClose-in Exoplanets as Candidates of Strange Quark Matter Objects, Abudushataer Kuerban et al.

Източник: These 'Strange' Alien Planets May Be Made of Exotic Matter, Space.com