Миналата седмица астронавтът на НАСА Ник Хейг бе на косъм от смъртта, когато той и неговият командир Алексей Овчинин паднаха на Земята след аварията на Союз.
Светът затаи дъх, когато космическият кораб влезе в "режим на балистичен спускане", както се изрази НАСА. Вътре в малката капсула, по думите на Хейг, "ситуацията стана доста брутална".
"Знаехме, че ако искаме всичко да завърши благополучно, трябва да останем спокойни и да изпълним процедурите толкова плавно и ефективно, колкото можем", заяви Хейг пред Associated Press.
Така се подготвят пилотите и се надяват, че никога няма да им се наложи да го приложат на практика.
Минути след старта, след отделянето на страничните ускорители, аварира ускорителя на втората степен на космическия апарат Союз MS-10, където са Овчинин и Хейг, не им оставяйки никакъв избор, освен да прекратят мисията недостигнали и половината път до космоса.
Завръщането към Земята бе всичко друго, но не и лека разходка. Тук няма гаранция за успех.
"Всеки път, когато се потегляте към космоса и ракетата има проблем, когато сте със скорост 1800 метра в секунда, нещата са доста динамични и се случват много бързо", обяснява Хейг.
Повечето биха се объркали. Хейг е бил обучаван две години в Русия как да действа при извънредни обстоятелства и по време на половинчасовото спускане всичко е на руски език.
"Изразявах всички мои инстинкти и рефлекси в капсулата на руски", разказва Хейг.
Двамата астронавти се приземиха безопасно в казастанската равнина без наранявания, където незабавно извикаха Мисията за контрол, а после - съпругите им.
Астронавтите са буквално лице в лице със смъртта на почти 50 километра над повърхността.
Предупредителните светлини сигнализират за проблем точно когато екипажът вижда вече кривата на хоризонта и атмосферата избледнява в черно,
"Разбрах, когато видях тази светлина, че имаме извънредна ситуация с бустера [ускорителя], че няма днес да можем да излезем на орбита - така че мисията се променя - да се върнем на земята толкова безопасно, колкото е възможно", отбелязва Хейг за space.com.
Под звука на виещите аларми, капсулата се отделя принудително от бустера. Равномерното ускорение към космоса се сменя за момент в безтегловност, последвано от увеличаващата се сила, достигаща близо седем пъти гравитацията на Земята.
Най-накрая парашутите се отварят, забавяйки спускането достатъчно, за да се избегне смъртоносен сблъсък със земята.
Може да не е било спокойно спускане, но системата е проектирана да бъде ефективна, а не приятна.
Системите за безопасност на "Союз" са част от системата от десетилетия насам. А сега се използват за първи път.
"Това е системата, която спаси живота ни, а аз и Алексей сме живи благодарение на нея", отбелязва Хейг.
"Тя е на всяка ракета и макар пилотите на Союз да не я използваха в продължение на 35 години, тя винаги е била там. Винаги е била в изправност и ние доказахме това миналата седмица."
Изминаха 15 години, откакто НАСА загуби целия екипаж на космическата совалка „Колумбия“ скоро след излитането ѝ. Оттогава за щастие няма фатален изход в космическите мисии.
Хейг не смята, че случилото се е въпрос на късмет.
"Союз е инженерно чудо", подчертава Хейг.
"Това нещо е надежно и се радвам, че толкова много хора са инвестирали толкова много години от живота си, правейки тази система толкова здрава, колкото е".
Във видеото може да видите разказа на Хейг.