21 август 2019
  •  Говорят медиците

Астронавти са видели нещо обезпокоително в снимки от космоса

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 16 август 2015 в 09:446102411
Международната космическа станция в орбита. Снимка: НАСА

Астронавтите на борда на Международната космическа станция, правейки снимки на Земята, за да измерят светлинното замърсяване, са открили нещо изненадващо: светодиодите, т.нар. LED крушки, широко налагани заради техните енергоспестяващи характеристики, всъщност увеличават светлинното замърсяване.

А промяната е толкова силна, че екипажът на МКС може да я види от космоса, съобщава Тechinsider.

За да се забележи тази тревожна тенденция, да погледнем на тези снимки, които астронавтите направили на град Милано.

Преди Милано да премине на светодиоди, през 2012 г., нивото на осветление в предградията е почти същото като в центъра на града.

Изображение нощно Милано през 2012 г., заснето от астронавтите на борда на МКС. Снимка: NASA / ESA

Но след 2015 г., след като градът масово е осветен от светодиоди, нивото на осветеността в центъра на града е много по-ярко от това на предградията, с много повече синя светлина.

Астронавтите на борда на Международната космическа станция са направили тази снимка на Милано през 2015. Снимка: Samantha Cristoforetti/NASA/ESA

В много градове по света бе заменено уличното осветление с по-ярката и по-бяла светлина на енергоспестяващите светодиоди. Ню Йорк модернизира всичките си 250 000 улични лампи със светодиоди като част от голям проект, обхващащ целите Съединени щати.  Но икономиите на енергия не е задължително да направят хората щастливи. Жителите на Бруклин се оплакват, че заради ярката бяла светлина домовете им се напълнили с влечуги, отделно трудно можели да заспят.

Светодиодите създават светлинно замърсяване. Изкуствената светлина замърсява нощното небе и е свързана с много негативни последици. Нарушен е денонощния ритъм (циркадния цикъл) на нощните животни. Те са объркани, променят своите ловни навици, миграции и физиология.

Светлинното замърсяване влияе на нашия вътрешен часовник. Ние произвеждаме мелатонин през нощта, който ни помага да заспим и се регулира от смяната на светлите и тъмни цикли. Ако сме изложени на светлина през нощта, тя може да потисне нивото на мелатонин, което води до нарушения на съня и други проблеми, като например главоболие, тревожност и затлъстяване.

За светлинното замърсяване алармират първи астрономите, а не еколозите. Отдавна вече е трудно не само да се наблюдават звездите, метеорите, но дори и облаците.

А можехме да наблюдаваме Персеидите от прозореца си...

СТОМАНА 16.08 2015 в 14:12 1
Откакто сложиха светодиодните улични лампи в квартала, стана светло като в операционна зала. Добре, че съм на петия етаж и не ми пречат.