Астрономи откриха черна дупка – беглец

Роса Виктория Муньос Димитрова Последна промяна на 03 ноември 2016 в 12:18 6983 0

Ето как художник си представя черната дупка – беглец. Bill Saxton, NRAO/AUI/NSF

Астрономи откриха свръхмасивна черна дупка излязла от разкъсаните останки на галактиката си и отдалечаваща се от нея с близо 3300 километра в секунда.

Това откритие, публикувано в престижното списание Astrophysical Journal е било направено с Very Long Baseline Array (VBLA) към National Radio Observatory (NRAO), САЩ. VBLA представлява интерферометър, състоящ се от 10 антени, обхващащи площ от 8000 км. (от Ману Кеа, Хаваи до Вирджинските острови).

Изследването е част от програма, която открива свръхмасивни черни дупки, които не са в центровете на галактиките си.
Докато повечето свръхмасивни черни дупки се намират в центровете на галактиките си един обект, наречен с простичкото име B3 1715+425, има по-различно поведение. Обектът е в куп от галактики, наречен ZwCl 8193 и е свръхмасивна черна дупка в една неочаквано малка, слаба галактика. Обектът оставя след себе си йонизиран газ, тъй като се ускорява надалеч от много по-голямото ядро на галактиката.

“Търсехме орбитиращи една около друга двойки свръхмасивни черни дупки, който не са напълно в центъра на гакалтиките си, издайническо доказателство за предишно галактично сливане“, коментира Джеймс Кондон (James Condon) от NRAO в съобщение пред медиите, цитиран от astronomy.com . “Вместо това открихме тази черна дупка, която бяга от по-голяма галактика, оставяйки следи след себе си“.

Галактиките, които астрономите са наблюдавали се намират на повече от 2 милиарда светлинни години от нас и са били лишени от своите звезди и газове след сблъсък, при който галактика преминава през по-малка галактика и двете се сливат в нова, по-голяма такава. Единствените следи от тези галактики са техните черни дупки и малка площ от около 3 000 светлинни години в диаметър.

Според Condon останките от предишните галактики ще изгубят маса и ще спрат да формират звезди, като ще продължат да се ускоряват докато станат непроследими, тъй като черните дупки са невидими за повечето инструменти, освен ако не взаимодесйтват с газ или друга материя. Учените продължават с работата си и ще продължат да изследват още доста обекти, като част от своята дългогодишна програма за работа с VBLA.

Концепция на художник за черна дупка – беглец.
Bill Saxton, NRAO/AUI/NSF