Астрономите недоумяват кафяво джудже или "суперпланета" са намерили

Наука ОFFNews Последна промяна на 30 август 2016 в 11:26 9963 1

Обектът HR 2562B се вижда във всеки един от четирите режима на наблюдение. Показани са две възможни решения за вътрешния ръб на диска (38 и 75 AU със съответно пунктирана и осева линии), в зависимост от наклона на позицията - 78 градуса или 120 градуса. Източник: Konopacky и др, 2016.

Астрономи откриха обект на орбита около HR 2562 - близка звезда с диск от отломки, съобщи Рhys.org.

Резултатите са представени в доклад, публикуван на сървъра за препринти arXiv.

HR 2562 е звезда от спектрален клас F, 30% по-масивна от Слънцето на разстояние 110 светлинни години. Около сравнително младата звезда се намира диск от отломки, остатък от формирането на планети, който се простира на 38-75 AU (една астрономическа единица е равна на радиуса на земната орбита) от звездата домакин.

В рамките на този диск е разчистено пространство и обикновено причината за това е планета. Този път пак е намерена "планета" , но масата се оказа огромна, 30 пъти по-голяма от тази на Юпитер. Това е официално е кафяво джудже - звезда с недостатъчно маса, за да започне синтез на хелий.

Това е първото известно кафяво джудже, което пребивава вътре такъв отвор в акреационен планетарен диск.

Но астрономите имат проблем: официалната дефиниция за кафяво джудже е всъщност "субзвезден обект, който е формиран като звезда и има най-малко маса най-малко 13 маси на Юпитер". Но в този случай обектът е с повече от 13 юпитерови маси и изобщо не е възникнал като звезда, а като планета.

Трябва ли обаче да се нарича кафяво джудже? Може би е време да се преработи определението. Възможно е тези обекти, макар и формирани в рамките на околозвездния диск да достигат маса над тази, необходима да започне изгаряне на деутерия.

И преди това са намирани кафяви джуджета на орбита около звезди, но те обикновено се разглеждат като двойни обекти с голяма разлика на масите. Това означава, че кафявото джудже е възникнало от фрагментиране на молекулярния облак като звезда.

Но сега за първи път е открита планета или Хипер-Юпитер с много, много повече от 13 юпитерови маси.

Откритието, публикувано от Куин Конопаки (Quinn Konopacky) и нейния екип, може да бъде полезно, за да се разбере по-добре процеса на формиране на околозвездните спътници.

30.08 2016 в 19:13

Колкото повече напредва познанието ни по въпроса, толкова повече се размива границата между планети и звезди. Накрая ще излезе че обекти, формирани с гравитационен колапс и/или акреция има от всички размери от прах до колкото си искаме големи звезди, всички с най-разнообразни орбитални отношения.