22 октомври 2018
  •  Говорят медиците

Астрономите откриха океан на още една луна на Сатурн

Океанът на Диона е на дълбочина 100 км под повърхността

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 06 октомври 2016 в 12:4427252
Снимка: NASA

Астрономи от Кралската обсерватория на Белгия, въз основа на данните, събрани от прелитане на 16 юни 2015 г. на космическата сонда Касини, стигнаха до заключението, че и друг спътник на Сатурн - Диона - има под ледената си повърхност океан, пише Еarth Сhronicles.

Преди това субграциален (поледников) океан е открит на две други луни на същата планета - Енцелад и Титан.

Статията е публикувана в списанието Geophysical Research Letters.

Според изследователите, гравитационните аномалии, които са регистрирани от Касини са в следствие от наличието на голям океан във вътрешността на спътника. Учените смятат, че смущенията в резултата от приливните сили на планетата, сочи наличието на воден басейн.

Океанът на Енцелад, предполагат изследователите, е много по-близо до повърхността. Така, според изчисленията, дълбочина на подземният океан на Диона е 65 ± 30 километра, а дебелината на леда над него е 99 ± 23 км. Океанът може да обгражда солидно скално ядро.

Въпреки че Диона в момента не показва признаци на активност, за разлика от Енцелад, който изхвърля струи водна пара в космоса близо до Южния си полюс, напуканата й повърхност показват следи от напрежение в миналото.

Авторите пишат, че сега не може еднозначно да се потвърди или отхвърли хипотезата им - ще трябва да се изчакат бъдещи мисии. За да се провери теорията е необходимо да се използват данни на малките поклащания на Диона, регистрирани с по-чувствителни уреди от тези на апарата Касини. Ако моделът се окаже верен, от тази луна на Сатурн може да се заинтересуват астробиолозите, тъй като взаимодействието на скалното ядро и океана е потенциално може да създаде благоприятни условия за съществуването на микроорганизми.

roga4ov