13 ноември 2019
  •  Говорят медиците

Австралия е тероризирана от торбест прадявол преди 5 млн години

Вулидулията е далечен голям братовчед на тасманийския дявол

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 28 юли 2016 в 15:0036670
Сравнение на размерите на торбест вълк и тасманийски дявол (вляво) и новото месоядно двуутробно животно (вдясно). Илюстрация: Karen Black/ UNSW

Останките на нов вид, вече изчезнал друутробен хищник откриха австралийски палеонтолози в Северозападен Куинсланд. Преди пет милиона години, той е бил един от най-страшните хищници, обитавали Австралия, която по това време постепенно се превръщала от зелен континент в огромна суха пустиня.

Новооткритото животно е далечен роднина на тасманийския дявол Sarcophilus laniarius. Но австралийският му прадядо, наречен вулидулия (Whollydooleya), е много по-голям и по-опасен, смятат учените.

Whollydooleya tomnpatrichorum е първото същество, идентифицирано сред редица нови странни животни, чиито останки са намери наскоро в Куинсланд. Тази група животни е наречена New Riversleigh, съобщават от Музея Виктория (Victoria Museum).

Описанието на вулидулията идва от изследване на неговите кътници. Смята се, че този прадядо на тасманийския дявол е тежал между 20 и 25 килограма. Имал е много силни и здрави зъби, които са му позволявали да разкъсва с лекота жертвите си, обяснява водещият автор на проучването проф. Майк Арчър (Mike Archer) от Университета на Северен Уелс.

Животното вероятно е населявало континента преди между 12 и 5 милиона години, през късния Миоцен. Това е един от най-загадъчните периоди за австралийската флора и фауна.

През 2012 г. изследователите откриват цял нов вид изкопаеми, въпреки че вкаменелостите на сухоземни животни от този период са изключително редки.

"Тези нови открития започват да запълват голяма дупка в нашето разбиране за това как сухоземните животни на Австралия са живели, еволюирали или изчезнали по времето на прехода от буйни влажни гори към безводни пустини“, коментира изследователят.