17 август 2018
  •  Говорят медиците

Българин полетя в космоса за първи път на днешната дата през 1979 (видео)

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 10 април 2018 в 00:00273770

На 10 април 1979 г. България застава в редицата на космическите държави с полета на Георги Иванов на кораба "Союз 33" като става шестата страна, изпратила човек в космоса, след СССР, САЩ, Чехословакия, Полша и ГДР.

Българската телеграфна агенция тогава предава:

"В полет – Союз-33", е кратко: "Москва, 10 април (ТАСС-БТА). На 10 април в 20,34 часа московско време от космодрума в Байконур е изстрелян космическият кораб "Союз-33" за извършване на съвместни изследвания и експерименти по програмата "Интеркосмос", пилотиран от международен екипаж в състав: летецът космонавт на СССР Николай Рукавишников и българският космонавт изследовател майор Георги Иванов".

В международния екипаж лети и съветският космонавт Никола Рукавишников.

Георги Иванов е включен във важна космическа програма, която предвижда след скачването на кораба "Союз - 33" с орбиталния комплекс "Салют - 6" – "Союз - 32" да бъдат извършени съвместни изследвания и експерименти по програмата "Интеркосмос" с космонавтите Владимир Ляхов и Валерий Рюмин, които работят в околоземна орбита от 25 февруари 1979 г. Космонавтите трябва да извършат 28 експеримента и изследвания в областа на физиката на космоса, дистанционното сондиране на Земята от космоса, космическата биология и медицина и микрогравитационните технологии.

Специално за полета са създадени от българските учени различни випове храни от Централната лаборатория по лиофилизация и криобиология. Сред храните са лютеница, балкански кашкавал, овче сирене, печени бадеми, горски мед, конфитюр от ягоди и малини. Изпратени са и българските системи и прибори като "Спектър 15", "Средец".

Символично първият български космонавт е взел в космоса и шепа пръст от Плиска, връх Шипка и Бузлуджа.

Но на 11 април 1979 г., втория ден от полета на "Союз - 33", по време на последните маневри преди скачването, на около 3 км от орбиталната станция, отказва основният двигател, опитват се 6 пъти да го включат, но напразно. Скачването е отменено и се прекратява програмата на полета.

Включен е резервният двигател, но и той след 180-186 секунди, се налага да бъде изключен.

След по-малко от две денонощия полетът на "Союз 33" трябва да приключи с драматично приземяване. Прекъсва връзката със Земята. Космонавтите управляват ръчно сложното приземяване. Капсулата се врязва остро в атмосферата, натоварването е огромно, на границите на човешките възможности.

Спускането продължава 2 минути и половина. Апаратът се приземява на 12 април. Драматичният полет не повлиява на пулса на нашия космонавт като през цялото време остава нормален.

Когато след няколко години е запитан дали мисли, че живее втори живот, Георги Иванов отговаря: "Може би, да. Ако обаче погледнем по-общо, всеки летец живее един свой (най-малко) втори живот. Това са рисковете на професията."

Виц на деня: 9 август