16 септември 2019
  •  Говорят медиците

Български лекари откриха нова болест, подобна на Алцхаймер

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 01 април 2016 в 13:3029250
Проф. Лъчезар Трайков Снимка: zdrave.to

Български лекари откриха ново рядко генетично заболяване, подобно на болестта на Алцхаймер.

Откритието е на екипа на проф. Лъчезар Трайков в Александровска болница.

За много наследствени случаи до момента не са открити генетичните причинители и съществува твърдението, че дефект в определен ген води до определено заболяване, протичащо с деменция.

Екипът на проф. Трайков, заедно с международен екип от генетични и невропатологични учени, чрез съвременни генетични методи, информационни софтуери и невропатологични изследвания на български пациенти, предостави информация за нов механизъм на възникване на фамилни форми на деменция.

Проучването на специалистите показва, че дефектите в няколко гена действат паралелно и водят до настъпване на симптомите на заболяването във фамилията.

Откритието на българския екип е голяма стъпка в разбирането на деменцията и може да помогне за прекъсването на наследствените форми на невродегенеративни заболявания. То ще бъде и от огромно значение за откриване на генетични дефекти в българското население.

Проф. Лъчезар Трайков е уверен, че откритията ще помогнат в създаването на нови методи за диагностика и медикаменти за лечение.

Деменцията засяга възрастните хора, след 50-годишна възраст. От заболяването страдат около 3% от населението на света.

У нас около 100 000 българи страдат от деменция, като половината от тях страдат от Алцхаймер.

По думите на проф. Трайков жените боледуват малко по-често от мъжете, но разликата не е голяма и вероятно скоро процентите ще се изравнят.

Според екипа на проф. Трайков основният стремеж трябва да бъде насочен към това с подробни изследвания да се установяват най-ранните белези на наследствената деменция - до 20 години преди първите симптоми на заболяването.

Това дава възможност за започване на терапията много преди отключването на генетичния дефект.

Проф. Трайков е убеден, че има възможност за създаване на терапия на ранните атипични форми на деменция, а УМБАЛ „Александровска” има шанса да стане референтен център с европейско значение в тези актуални и динамично развиващи се научни проучвания.

Резултатите от проучването на екипа на проф. Лъчезар Трайков ще бъдат обявени официално по време на симпозиум на 2 април в БАН.

13 септември 2019 в 00:003331