25 март 2019
  •  Говорят медиците

Бебето тиранозавър се оказа чаровен зъбатко (видео)

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 07 март 2019 в 12:0015470
American Museum of Natural History/YouTube

На 11 март в Американския природонаучен музей в Ню Йорк ще бъде открита изложба, посветена на тиранозаврите. В нея се обединяват всички най-нови открития, свързани с този вид динозаври и се представят известните динозаври и от непозната им страна.

Това е реконструкция на палеонтолозите от музея, която показва как според тях биха могли да изглеждат малките на тиранозаврите - пухкави малки пилета с дребни остри зъбки, разказва ScienceAlert и признава, че са „сладки чудовища”.

„Тиранозавърът все още е най-големият, най-кръвожадният хищник на всички времена. Той е с размерите на автобус, с глава дълга почти толкова, колкото е висок Том Круз и усмивката му е също толкова поразяваща”, пише The New York Times.

Интересът към тиранозаврите се е увеличил през последните 20 години, според сътрудникът на музея Марк Норел (Mark Norell). Научните изследвания по тази тема и откритията на нови вкаменелости са нараснали - в сравнение с  преди 30 години, сега информационната картина за тиранозаврите е "съвсем различен свят". Това наложи да се систематизират натрупаните знания и да се преведат във визуални образи. За това е предназначена изложбата.

През годините тиранозавридите (семейство Tyrannosauridae от тероподните динозаври, към които принадлежи Т. rex ) са изобразявани като влечуги с груба, люспеста кожа. Въпреки че през последните години се появиха доказателства, че някои от по-ранните тиранозавриди са били пернати, вкаменените отпечатъци от кожата на Т. rex показват малко или никакво доказателство за наличието на пера.

Палеонтолозите смятат, че може да са били частично покрити с пера около областта на шията. И тъй като динозаврите наподобяват птици по много начини, перата определено са правдоподобни.

Бебе на тиранозавър рекс. Кредит: AMNH

Липсват много данни, но не е невъзможно бебета Т. rex да са се излюпвали с бебешки пух, за да запазят топлината на малките си телца, както и за маскировка за безопасност. Израствайки, може би вече няма да се нуждаят от камуфлажните си пера - в края на краищата, през Кредата не е имало много хищници, които да приемат Т. rex за плячка, така че отпада нуждата да се крият.

Възможно е никога да не узнаем. Може би бебето Т. rex е било голо и мършаво като малките на пойните птички, вместо вече покрито с пера, като щрауса. Впрочем най-близките роднини на Т. rex, които са живи и днес, са кокошките и щраусите.

Бебето T. rex е реконструирано като част от голямата изложба на Американския природонаучен музей, фокусирана изцяло върху динозавъра, T. rex: The Ultimate Predator, която се открива в понеделник, 11 март и приключва на 9 август 2020 година.