07 декември 2021

BepiColombo чу песента на магнитосферата на Меркурий (видео)

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 21 октомври 2021 в 12:35 18970
BepiColombo. Кредит: ESA / BepiColombo / MTM

Екипът на междупланетната станция BepiColombo публикува научни данни, събрани по време на първата гравитационна маневра около Меркурий.

Научните инструменти дават оценка на състава на екзосферата на планетата, записват „пеенето“ на магнитосферата на Меркурий и регистрират потоците от неутрони и гама кванти от повърхността на планетата, съобщава Европейската космическа агенция (ESA).

Меркурий е една от най-малко изследваните планети в Слънчевата система. В цялата история на космонавтиката до него са летели само два космически кораба, а третата мисия, BepiColombo, стартира преди три години. Състои се от европейския орбитален апарат MPO (Mercury Planetary Orbiter), японския  орбитален апарат MMO (Mercury Magnetospheric Orbiter) и полетния модул MTM. Очаква се през декември 2025 г. космическият кораб да влезе в работни полярни орбити около Меркурий и да започне да изучава неговата повърхност и вътрешна структура, да търси ледени отлагания и да определя свойствата на магнитосферата и екзосферата на планетата.

На 1 октомври 2021 г. космическият кораб за първи път видя целта си отблизо, завършвайки първата от шестте гравитационни помощни маневри близо до Меркурий. По време на срещата са работили 11 от 16-те научни инструмента на борда на BepiColombo. Гама и неутронният спектрометър MGNS е открил потоци от неутрони и гама лъчи, генерирани от взаимодействието на галактическите космически лъчи с повърхностния слой на почвата на планетата, които са подобни на тези, наблюдавани от апарата MESSENGER. Ултравиолетовият спектрометър PHEBUS е открил наличието на водород и калций в екзосферата на Меркурий.

Спектри, записани от PHEBUS. Кредит: ESA, LATMOS / CNES, IKI / Роскосмос, DESP / JAXA

Данните, получени от италианския пружинен акселерометър ISA (Italian Spring Accelerometer), който регистрира промяната в ускорението на апаратите в гравитационното поле на планетата по време на полета, са преобразувани в звук. Аудиозаписът включва и моменти, съответстващи на вибрациите на устройствата, по-специално, когато устройството PHEBUS се връща в първоначалното си положение след наблюдения, както и звуци, дължащи се на температурните разлики.

Учените също са превърнали в звук данните, събрани от магнитометъра, които показват динамиката на магнитното поле в близост до планетата. Добре се чува моментът, когато космическият кораб пресича обвивката на магнитното поле на Меркурий, силно турбулентна гранична област, където магнитосферата на Меркурий се среща със слънчевия вятър.