Без паника! И при свръх изригване на Слънцето ще оцелеем

Наука ОFFNews Последна промяна на 29 март 2016 в 13:22 8936 2

С редовните слънчеви изригвания отдавна сме свикнали, но какво ще стане, ако нашата звезда пусне 100 000 пъти по-мощно от най-голямото изригване, наблюдавано от хората?

Може ли да унищожи нашата електрическа мрежа, необратимо да промени живота на Земята или дори да загубим атмосферата на нашата планета, подобно на Марс?

Тези опасения предизвика едно наскоро излязло изследване, наречено "Наблюдателни доказателства за повишена магнитна активност при звездни свръхизригвания" в Nature.

Това е проучване на активността на изригванията на повече от 5000 подобни на Слънцето звезди. Това, което открито е, че звездите, при които се случват по-често свръхизригвания имат по-силни магнитни полета, а при звездите с по-слаби магнитни полета това е по-малко вероятно. Тази зависимост между свръхизригванията и силата на магнитното поле показва, че свръхизригванията се произвеждат по механизъм, подобен на обикновените слънчеви изригвания.

От наблюденията на Слънцето знаем, че слънчевите изригвания се случват, когато линиите на магнитното поле в близост до повърхността на Слънцето бързо се преустройват при процес, наречен магнитно присъединяване (Magnetic reconnection). При това "превключване" енергията на магнитното поле силно загрява околните области на слънчевата атмосфера и заредените частици се ускоряват до високи скорости.

Магнитно присъединяване. Източник: Wikimedia

Всъщност повърхността на Слънцето се върти с различна скорост - на екватора се върти малко по-бързо, отколкото при полюсите. В резултат на това, с течение на времето магнитното поле на повърхността на Слънцето се усуква малко. Когато магнитното поле е усукано, то може да се пренастройва бързо в споменатия по-горе процес на магнитно присъединяване, създавайки слънчево изригване.

При звездите с по-силни магнитни полета този процес на преобразуване има тенденцията да бъде по-мощен и по този начин големите слънчеви изригвания (свръхизригванията) са по-вероятни. Това проучване показва, че свръхизригванията не са по-различно явление от обикновените слънчевите изригвания, а само мащабът им е по-голям. Изследователите открили също, че свръхизригванията могат да се появяват и при звезди със сила на магнитното поле, подобна на тази на Слънцето. Докато свръхизригванията са много по-вероятни при звезди със силни магнитни полета, екипът е установил, че около 10% от наблюдаваните свръхизригвания са настъпили при звезди с магнитни полета равни или по-слаби от това на нашето Слънце.

Изводът от тези наблюденията, според учените е, че свръхизригване може да се случи на Слънцето веднъж на хиляда години.

Според астрофизика Брайън Коберлейн (Brian Koberlein), представянето на свръхизригванията като заплаха за човешката цивилизация е пресилено. Както при повечето сензации и тази се фокусира върху това как може да се унищожи човешката цивилизация, а не върху истинската наука, което е жалко, смята ученият.

Брайън Коберлейн твърди, че ако такова свръхизригване се случи днес, то няма да сложи край на цивилизацията, каквато я познаваме. Има доказателства в данни от дървесни пръстени (вж "Дендрохронологията или кога е отрязано дървото на познанието"), че малки свръхизригвания вече са се случвали в 775 и 993 години пр.н.е. с малък ефект върху човешкото общество. В нашия съвременен свят слънчевите изригвания представляват опасност за работата на сателитите и енергийната мрежа, но има начини за ограничаване на тяхното въздействие. В най-лошия сценарий може да имаме някакви проблеми в комуникациите, които ще можем да отсраним, но въобше не може да става бъпрос за изчезване на цивилизацията, категоричен е астрофизикът.

30.03 2016 в 09:20

За Шер и Лили Иванова знам че ще оцелеят, за останалите не съм сигурен.

29.03 2016 в 18:57

Някои ще оцелеем.

При сегашното състояние на нещата стотици хиляди хора са застрашени ако изчезне GPS сигналът за седмица. А ако паднат телефоните и Интернет за същия период жертвите ще са 7-8 цифри.