24 ноември 2017
  •  Говорят медиците

Бягането наподобява пушенето на трева

Поне за мозъка

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 30 декември 2016 в 10:0083561
Снимка: topspeedrunning.com

Интензивните тренировки може да не са приятни за тези, които не са свикнали с тях, но имат поне една положителна страна - усещането за спокойна еуфория, което настъпва при техния край. Учените наскоро установяват, че това се случва, защото упражненията карат тялото да произвежда невротрансмитер, който отпуска тялото - същият, който се освобождава при пушенето на марихуана - според изследване, публикувано в списание PNAS.

За дълго време учените смятаха, че бегачите се чувстват приповдигнато, защото в телата им се освобождават ендорфини, хормони, които блокират болката и въздействат на системата на мозъка за възнаграждаващи усещания. Но наскоро учените разбират, че ендорфините не преминават кръвно-мозъчната бариера, така че едва ли предизвикват въпросното чувство - както съобщават от Chemical and Engineering News, цитирани от Popular Science.

Физическата активност предизвиква увеличаване на нивата на друг химикал, наречен анандамид - невротрансмитер, познат като "молекулата на блаженството". Той преминава през кръвно-мозъчната бариера и активира канабиноидните рецептори на невроните - същите, които се активират при наличието на THC или други химикични съединения от марихуаната в кръвта.

За да се тестват ефектите на анандамида, изследователите обучават 32 мишки да бягат на въртележка в период от три дни. После ги разделят на две групи. Половината мишки трябва да бягат по 5 часа на ден, докато другите няма да бягат. Експериментаторите установяват, че мишките, които бягат, демонстрират по-ниски нива на притеснителността при стрес тестове и имат по-малка чувствителност спрямо болка, когато бъдат поставени на гореща повърхност.

Изследователите провеждат същите тестове на две групи от мишки - на първата се дават лекарства, които блокират единствено ендорфините, докато на другата група такива, които блокират единствено ендоканабиноидите - като анандамида. Групата с блокирани ендорфини, която обаче може все още да произвежда анандамид реагира по почти същия начин като мишките, които имат физическа активност. Те показват по-ниски нива на стреса и чувствителността към болка в сравнение с групата, при която е блокиран анандемидът.

Но изследването не е първото по рода си - от 2003 г. насам още няколко други правят подобна връзка, дори при хората. Чрез минимизирането на вероятността ефектът да е бил предизвикан от ендорфините, изследването доказва връзката по-силно от своите предшественици.

За изследователите резултатите подсказват, че канабиноидите са основния виновник за еуфорията на бегачите - в допълнение на онази, която се свързва с пушенето на мариухана. За съжаление не може да се определи с точност дали мишките са почувствали еуфория, тъй като "еуфорията е твърде субективно чувство, което е трудно да се моделира при мишките.", отбелязват авторите на изследването.

Бях чел за това изследване преди доста време но не съм съгласен с изводите - редовното бягане е като всяка друга редовна тренировка, тялото навиква към него и почва 'да го иска' в един момент. А дали ще иска зависи от това какъв тип си - на някой им харесва бягане, на други плуване, бокс, колективни спортове и т.н.