23 септември 2018
Категории
  •  Космос
  •  Физика
  •  Науки за земята
  •  Биология
  •  Медицина
  •  Говорят медиците
  •  Математика
  •  Научни дискусии
  •  Разни
FACEBOOK

Бихте ли яли човешко месо, отгледано в лаборатория?

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 14 март 2018 в 09:5347984
Бихте ли яли човешко месо, ако е отгледано изкуствено? Снимка: Pinterest

"Какво ще стане, ако се отгледа в лаборатория човешко месо? Можем ли да преодолеем нашето табу срещу канибализма?" - тези въпроси зададе известният еволюционен биолог Ричард Докинс в туит от 3 март, свързан със статия за възможното производство за пазара на месо, отгледано в лаборатория, до края на 2018 г. 

Месото, отглеждано в лабораториите, продължава той, ще бъде "интересна проверка", която би могла да подкопае моралния консеквенциализъм* срещу "реакцията на отвращение" на моралния абсолютизъм*. С други думи, човешкото месо, произведено в лабораторията, може да бъде етично в смисъл, че никой не изпитва лоши последици - нито убийство, нито осквернени трупове, но хората все пак инстинктивно ще отхвърлят идеята да я ядат.

*Консеквенциализмът е група етически теории, чиято основна идея е, че за моралната стойност на всяко действие може правилно да се съди единствено по последиците, които са настъпили от извършването, а не от намеренията на този, който върши действието. 

*Моралният абсолютизъм е етическо схващане, определящо някои действия като абсолютно правилни или абсолютно грешни, независимо от други причини, като последиците от тях или намеренията, с които са предприети. Моралният абсолютизъм е в опозиция с консеквенциализма.

Въпросът на Докинс не е нов, въпреки че изследванията сочат, че ще бъде предизвикателство за хората да се хранят с месо, произведено в лаборатория, а пазарът на човешко месо, отглеждан в лаборатория, вероятно ще бъде прекалено малък.

Месо в петриево блюдо

Лабораторното месо, известно също като "in vitro" месо или "чисто месо", се отглежда само от няколко стволови клетки, взети от животното. За първи път е консумирано лабораторно отгледано месо през 2013 г. по време на пресконференция в Лондон. Това бе бургер, направен от Марк Пост (Mark Post), фармаколог от Университета Маастрихт в Холандия, и двамата дегустатори съобщиха, че е малко сухо.

Проучване на потенциални клиенти на лабораторно месо в САЩ, публикувано миналата година в списание PLOS ONE, установи, че две трети от хората биха желали да опитат месо, отглеждано в лаборатория, но само една трета биха го консумирали редовно.

"Обикновено хората смятат "чистото месо" за по-етично и по-екологично от месото, отгледано във ферми, но е по-малко естествено, вкусно и привлекателно", коментира пред Live Science съавторът на изследването Мати Уилкс (Matti Wilks), доктор по психология в Университета на Куинсланд, Австралия.

Само 16% от респондентите в изследването на Уилкс твърдят, че ще ядат месо, отглеждано в лаборатория, дори ако е по-скъпо от обикновеното месо, което предполага, че за хората парична стойност не е прекалено важна спрямо етичните и екологичните ползи от продукта.

Това проучване установи и че много малък брой хора биха яли месо от животни като кучета, коне и котки, ако това месо се отглежда в лаборатория. Освен това, според изследването, вегетарианците, които досега не са яли месо, са сред тези, които е най-малко вероятно да започнат да ядат месо, ако е отгледано в лаборатория. По същия начин хората, които не виждат нищо привлекателно в канибализма, няма вероятност да променят мнението си само защото месото никога не е било част от жив човек, заяви тя.

"Не мога да си представя, че хората, които и сега не искат да ядат човешко месо, изведнъж ще почувстват нужда да ядат човешко месо, щом се произвежда клетъчно", заяви Уилкс.

Отгледано в лаборатория месо.

Етичен ли е канибализмът на лабораторно месо?

Вероятно само няколко души биха пожелали да опитат синтетично човешко месо, коментира Оуен Шефер (Owen Schaefer), професор в Центъра за биомедицинска етика в Националния университет на Сингапур. 

Участници в това ще са създатели на пърформанси, които биха искали да поднесат произведение от себе си, за да се изразят, или знаменитости, които биха искали да получат пари, като продават на своите фенове възможност да вкусят от плътта им. 

"Ще се намерят хора, които биха го направили - оъбелязва той. "Въпросът е: Трябва ли да се противопоставим на това? Трябва ли да забраним на хората да синтезират човешката плът за консумация?"

В статия от 2014 г. в списанието за приложна философия Journal of Applied Philosophy Шефер и неговият съавтор Юлиан Савулеску (Julian Savulescu) се опитват да разработят етиката на яденето на лабораторно човешко месо. Те не успяха да намерят убедителни философски аргументи да го нарекат неетично, заяви Шефер. В своя туит Докинс споменава за консеквенциализма, в който идеята е, че целта оправдава средствата. В този смисъл, никой не е пряко засегнат от лабораторния канибализъм, защото никой не трябва да умре и никой не е осакатен.

Нито пък имаше добър деонтологичен аргумент срещу тази практика, коментира Шефер. Във философията деонтологията е идеята, че средствата имат значение - например, ако можете да спасите пет души като убиете един, но да убиете макар и един човек пак не е етично. Деонтологичните аргументи обикновено се основават на незачитане на личността, но отново не изглежда, че някой е засегнат, като се яде синтетично човешко месо, казва Шефер.

Един възможен аргумент срещу канибализма на чисто месо може да произтича от добродетелната етика, идеята, че хората трябва да култивират навици, защото са просто добродетелни.

"Тук бихте могли да кажете, че това е тенденция човечеството да гледа на хората не като на хора, а може би повече като на месо", коментира Шефер. Но такава промяна не изглежда особено вероятна, казва той.

Макар е забавно да се говори за канибализъм, истинският въпрос е как чистото месо ще промени връзката на човечеството с храната от нещо, което изисква страдание на животните към нещо, направено в лаборатория. Ако чистото месо може да стане толкова вкусно и безопасно, колкото обикновеното месо и да се продава на по-евтини цени, вероятно ще се разпространи, отбеляза Шефер. 


Препоръчани материали
+ 0
- 2
Свинското е най-вкусното месо, понеже свинята е най-всеядното животно.
Само човекът е по-всеяден от свинята.
Следователно - човешкото трябва да е по-вкусно от свинското.
Не съм пробвал - не съм сигурен. Според учебниците по биохимия - трябва да е така.
+ 0
- 0
Нищо лошо, извън пропагандата на едни добре известни здрави сили, няма в "прозореца на Овертон". Най-обикновен социален механизъм.
+ 5
- 6
Защо това ми напомня за Прозорецът на Овертон?
+ 3
- 1
Тия па.

Зависи колко е зор, яде се и човешко месо отгледано върху човек.

---
Не хватайтесь за чужие талии,
Вырвавшись из рук
своих подруг! ...
 
Още от : Новини
Виц на деня: 19 септември
Виц на деня: 19 септември
19 септември 2018 в 07:121935
Всички текстове и изображения публикувани в OffNews.bg са собственост на "Офф Медия" АД и са под закрила на "Закона за авторското право и сродните им права". Използването и публикуването на част или цялото съдържание на сайта без разрешение на "Офф Медия" АД е забранено.