22 август 2017
  •  Говорят медиците

Червей се регенерира в космоса в рядко двуглаво същество

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 12 юни 2017 в 10:3758711
Планария Снимка: Junji Morokuma et al / Regeneration, 2017

На борда на Международната космическа станция бяха изпратени за пет седмици плоски червеи с ампутирани глава и опашка, както и цели червеи, за да се установи как безтегловността засяга тяхното поведение и анатомия. По време експеримента един от червеите е успял да се регенерира в двуглав индивид.

Когато изследователите ампутират и двете глави, откриват, че обезглавеният среден фрагмент регенерира в друг двуглав червей.

Изследването, водено от Университета Тъфтс, цели да се проучи по какъв начин липсата на нормални гравитационни и геомагнитни полета могат да имат анатомични, поведенчески и бактериологични последици, е публикувано в Regeneration.

Изследователите решават да проучат плоските червеи планария (Dugesia japonica), които често се използват за изследвания, заради способността им да се регенерират, когато се ампутира част от телата им.

Червеите бяха изпратени в космоса с търговско-снабдителната мисия на SpaceX на 10 януари 2015 г.

Регенераторните процеси се регулират не само от химически, но също и от физични сигнали.

"По време на регенерацията и развитието на организма влияят различни физически сили, като например електрически, магнитни и електромагнитни полета, но тяхното въздействие не е добре проучено", разказва авторът на проучването Майкъл Левин (Michael Levin).

Mлоските червеи прекарват на МКС пет седмици. Някои животни са били непокътнати, но на други части от тялото им са били ампутирани. Червеите са държани в епруветки, напълнени с вода и въздух, на тъмно при 20° С. След пет седмици са били върнати на Земята, където са били анализирани в продължение на 20 месеца. След тестовете учените установяват редица различия между червеите, изпратени в космоса и онези, останали на земята.

Най-изненадващото е, че един от червеите с ампутирани краища, се е регенерирал в двуглав.

Учените отбелязват, че за 18 години работа с 15 000 червеи, нито едно животно не показва такива способности. След това учените отново ампутират и двете глави на червея и те пак израстват. Според изследователите, това предполага, че характеристиките на структурата на тялото на червея много са се променили в космоса и остават постоянни.

Учените ампутират от двете страни главата на "космическия червей" (A & B). Две седмици след ампутацията (C) червеят отново регенерира двете си глави (D). Главите в едър план (E, F).
Junji Morokuma/Allen Discovery Center/Tufts University

Биолозите продължат изследванията, за да могат в крайна сметка да разберат как става процеса на регенерация при астронавтите.

Британските учени се покатериха в космоса:))