Честит Ден на неандерталеца!

Ваня Милева Последна промяна на 04 февруари 2020 в 16:05 3257 0

Реконструкция на неандерталец. Музей на неандерталеца, Германия.

Кредит Wikimedia Commons

Реконструкция на неандерталец. Музей на неандерталеца, Германия.

През 1856 г. в германската пещера Неандертал са открити фрагменти от череп и кости. Година по-късно, на 4 февруари 1857 г., в Бон, на среща на Долнорейнското дружество на естествоизпитателите и лекарите, бе представен намерения фосилен череп на древен човек. Отначало костите са сбъркани с мечешки, но след по-подробно проучване се установи, че са останки на примитивен човек. Неизвестният вид бе наречен неандерталец. Скоро се оказа, че някои открити по-рано черепи също принадлежат към този вид. Скелетът, описан малко по-късно от La Chapelle-au-Seine (Франция), бе представен като странно гърбаво създание, което дори не е можело да стои изправено. Затова в първите рисунки неандерталците са изобразявани дълго време ходещи, защото се е смятало, че постоянно са падали напред. Но както се оказа по-късно, това е бил скелет на неандерталец, страдащ от артрит. Затова изводите от неговия скелет са били погрешно.

С по-нататъшното развитие на палеоантропологията започват да се изясняват истинските особености на неандерталците.

Първите данни от палеогенетичния анализ показват, че неандерталците са били светлокоси, червенокоси и със светла кожа. Веднага се появи идеята, че европеоидите могат да са наследили светлата си кожа от неандерталците, въпреки че това изглежда малко вероятно. От друга страна, нови разшифровки на генома показват, че всъщност неандерталците са били с тъмна кожа и тъмнокоси.

Смята се, че неандерталците са обитавали огромни територии от Испания до Западна Азия преди 130 до 30–35 хиляди години. Те живеели в малки групи, като съвременните полинезийци. Въпреки че останките на неандерталците са открити в различни региони на света, Европа се счита за основно тяхно местообитание. Оказва се, че неандерталците са истински коренни европейци. Мигрирайки, те се появяват в Близкия изток, на територията на съвременен Израел и дори проникват в Северна Африка, където са открити няколко находки. Но неандерталците явно не са навлизали в Субсахарска Африка.

Някога учените са смятали, че неандерталците са наши преки предци като сме еволюирали от питекантропите през неандерталците до кроманьонците, от които са се получили съвременните хора.

Според друга теория неандерталците са били задънена улица в развитието на човечеството и нямат нищо общо с нас. Според съвременните идеи от неандерталците, макар и да са били задънена улица, все пак сме получили нещо.

Те не биха могли да бъдат преки предци на съвременния човек, дори само по хронологични причини: неандерталци са живели по-късно от вече оформените сапиенси.

Между другото сега почти всеки човек, с изключение на африканците, живеещи на юг от Сахара, има неандерталска ДНК от около 1-4%.