21 януари 2019
  •  Говорят медиците

Честваме 29 март - Деня на физиката

120 години Българско физико-математическо дружество

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 28 март 2018 в 00:5639310

Съюзът на физиците в България ви кани на тържествено честване на Деня на физиката, 29 март 2018 г.

Ще бъде и отбелязана и 120-ата годишнина от създаването на Българското физико-математическо дружество – предшественик на Съюза на физиците и на Съюза на математиците в България.

Тържеството за годишнината ще се проведе в аулата на Софийския университет „св. Климент Охридски“ от 15 часа.

Честването ще започне в 15 часа и ще бъде открито от председателя на Съюза на физиците в България, академик Александър Г. Петров. Сред официалните гости ще бъдат проф. Иван Димов, зам.-министър на МОН и г-жа Милена Дамянова, директор на дирекция „Наука“ при МОН.

ПРОГРАМА

Начало: 15 часа

Музикален поздрав от Академичен хор „Ангел Манолов“ с диригент Дарена Попова

Откриване – Александър Г. Петров, академик, председател на Съюза на физиците в България (СФБ)

Поздравителни адреси (МОН, издателство „Аз-Буки“, БАН, СУ “Св. Кл. Охридски“, Фондация „Еврика“, Съюз на учените и Съюз на химиците в България)

Юбилейни доклади:
- Съюзна дейност 1898-1950, Ганка Камишева, доцент в Института по физика на твърдото тяло при БАН;
- Съюз на физиците в България в периода 1971-2018, Иван Лалов, професор, зам.-председател на СФБ

Слово за Стивън Хокинг, Стойчо Язаджиев, професор във Физическия факултет на СУ
Край: 17 часа

ВИЗИТКИ:

Александър Г. Петров – академик (2003), председател на СФБ от 2010, председател на Балканския физически съюз от 2015 г., член на Европейското физическо дружество, директор на Института по физика на твърдото тяло при БАН (1999-2015).

Иван Лалов – професор, дфн във ФзФ на СУ Св. Климент Охридски“, зам. председател на СФБ, ректор на СУ „Св. Климент Охридски“ (1993-1999), министър на Образованието, науката и технологиите (1997), председател на СБФ (1992-2001), председател на Балканския физически съюз (2203-2006).

Стойчо Язаджиев – професор, дфн във ФзФ на СУ Св. Климент Охридски“
Специалист по теоретична и математическа физика, физика на пространство-времето и гравитацията, астрофизика и космология, диференциална геометрия и топология, нелинейни частни диференциални уравнения, числени методи и изчислителна физика; с научни приноси известни като като теорема на Холандс-Язаджиев за фактор-пространството; теорема на Холандс-Язаджиев за топологията на хоризонта във високи измерения теореми за единственост на Холандс-Язаджиев, неравенства на Язаджиев и др.

АНОТАЦИЯ НА ДОКЛАДИТЕ:

Съюзна дейност 1898-1950 – Исторически преглед, фокусиран върху създаването на дружеството по инициатива на проф. Емануил Иванов, неговите цели, структура, управление, издавани бюлетини и списания.

Съюз на физиците в България в периода 1971-2018 – В доклада се проследява цялостната дейност, която извършва СФБ и която е свързана с образованието по физика, научните и приложни изследвания, с установяването на международни контакти за организиране и участие на международни форуми и с популяризирането на физическата мисъл.