25 април 2018
  •  Говорят медиците

Човешката история става по-дълга: Намериха най-старите фосили извън Африка

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 26 януари 2018 в 12:1130980
Челюстта Misliya-1. Снимка: Gerhard Weber, University of Vienna

Най-старите вкаменелости на съвременни хора извън Африка са открити в Израел, установи ново проучване.

Наскоро откритата част от челюст и зъби се датира на възраст между 175 000 и 200 000 години. Това прави тези вкаменелости най-малко 50 000 години по-стари от фосилите на съвременни хора, открити по-рано извън Африка, а последните генетични резултати подсказват, че съвременните хора може да са напуснали Африка по-рано.

Учените подробно описват своите констатации в списание Science днес, 26 януари.

Тези нови открития предполагат, че съвременните хора може да са имали повече време, през което да си взаимодействат и да се кръстосват с архаични човешки родове извън Африка, отколкото се смяташе досега. Откритието също така хвърля светлина върху маршрутите на съвременните хора при разпространението им от Африка.

Кога хората напуснаха Африка

Смята се, че съвременните хора са възникнали преди поне 200 000 години в Африка. Най-старите известни кости на нашия вид, Хомо сапиенс, датират отпреди около 300 000 години.

Учените отдавна спорят кога и как предците на съвременните хора са се разпръснали от Африка да колонизират останалата част от света. Предишни изследвания предлагат, че хората са започнали да напускат Африка между преди 70 000 и 40 000 години.

Но археологически находки от 2014 г. показват, че миграциите на съвременните хора от Африка са започнали преди най-малко 100 000 години. При разкопки в Етиопия (сайтовете Омо и Херто) учените откриват вкаменелости на Хомо сапиенс на около 195 000 и 160 000 години, съответно. Освен това генетично изследване от 2017 г. предполага, че съвременните хора вероятно са се кръстосали с неандерталците в Германия преди повече от 220 000 години.

За да изяснят загадките около разпространението на съвременните хора от Африка, изследователите се насочват към Близкия изток. Предишни изследвания предполагат, че тази област вероятно е била основен коридор за миграция от Африка за съвременните хора и древни човешки родове като неандерталците.

Виртуална реконструкция на челюстта. Прозрачната страна е огледално изображение на запазената част. Снимка: Gerhard Weber, University of Vienna

Учените изследват лявата част на горната челюст на възрастен индивид, открита в пещерата Мислия (Misliya), една от няколкото праисторически пещери по западните склонове на планината Кармил в Израел. Студент намира фосила през 2002 г. по време на разкопки, разказва водещият съавтор на проучването Израел Хершковиц (Israel Hershkovitz), от катедрата по антропология в Университета в Тел Авив, Израел.

Датировката

С помощта на три независими техники за датиране на челюстта, наречена Misliya-1, изследователите разкриха, че нейният собственик е живял преди между 177 000 и 194 000 години. Преди това откритие най-ранните фосили на съвременни хора, открити извън Африка, се оценяват на възраст между 90 000 и 120 000 години.

Пещерата Мислия, където е намерена част от горната челюст на възрастен, е разположена по протежение на западните склонове на планината Кармил, Израел. Снимка: Mina Weinstein-Evron, Haifa University

Рентгеновите снимки и виртуалните 3D модели на осемте зъба, са все още във фрагмента от челюстта, показват, че тези зъби са малко по-големи от тези на съвременните хора, твърдят изследователите. Но формите на зъбите ясно показват, че  принадлежат на предшественик на съвременния човек, за разлика от неандерталците, най-близките изчезнали роднини на съвременните хора, добавят учените.

Други свидетелства

Артефакти, открити в пещера Мислия. сочат, че хората, които са я обитавали, са използвали сложен метод, наречен "техника Левалоа" за оформяне на каменните си инструменти. Тук хората са имали огнища и са били ловци, способни да убиват едър дивеч, като елени, сърни и европейските бизони, известни като зубри, се отбелязва в проучването.

Пренаписваме историята

Тези констатации показват, че като цяло съвременните хора са мигрирали от Африка най-малко 50 000 години рано от това, което се е смятало на базата на предишните фосилни доказателства.

Фактът, че съвременните хора може да са напуснали Африка по-рано, отколкото се смяташе, може да помогне и да се обяснят озадачаващи открития, като например "присъствието на съвременните хора в Китай преди 120 000 години", заяви Хершковиц.

Тези нови открития хвърлят светлина върху вероятните маршрути на съвременните хора при разпространението им от Африка. Вкаменелостите подкрепят идеята, че съвременните хора са "мигрирали извън Африка през северния маршрут - долината на река Нил и източния бряг на Средиземно море - а не през южния маршрут - протока Баб ел Мандеб, на южния бряг на Саудитска Арабия, Индийския субконтинент, Източна Азия", отбеляза Хершковиц.

Възможно е, макар и не много вероятно, тези фосили да съдържат възстановяема ДНК, коментират изследователите пред Live Sccience. "Обикновено фосили от региони с топъл климат, е по-малко вероятно да се запази ДНК".

Челюстта Misliya-1. Снимка: Gerhard Weber, University of Vienna

Сложната еволюция на човека

• Преди 55 милиона години - Първите примитивни примати
  • Преди 15 милиона години - Хоминидите (човекоподобните маймуни) еволюират от предците на гибоните
  • Преди 8 милиона години - Първите горили. По-късно линиите на шимпанзето и човека  се разделят
  • Преди 5,5 милиона години - Ardipithecus, един от най-ранните предци на човека, който споделя характеристики с шимпанзетата и горилита. Спори се дали може да се нарече хоминин
  • Преди 4 милиона години - Появяват се австралопитеците - хоминини - човекоподобни маймуни. Те имат мозък не по-голям от този на шимпанзето, но и други човешки черти
  • Преди 3.9-2.9 милиона години - Australopithecus afarensis живеят в Африка.
  • Преди 2,7 милиона години - Paranthropus, двукраки хоминини, живеят в горите и имат огромни челюсти за дъвчене
  • Преди 2,3 милиона години - Homo habilis (или "сръчен човек") се появява в Африка
  • Преди 1,85 милиона години - Очертава се първата "модерна" ръка
  • Преди 1,8 милиона години - Homo ergaster ("работещ човек") започва да се появява във вкаменелости
  • Преди 1,6 милиона години - открити са каменни брадви - първата голяма технологична иновация
  • Преди 800 000 години - Ранните хора контролират огъня и си правят огнища. Размерът на мозъка нараства бързо,
  • Преди 400 000 години  - Първите неандерталци започват да се появяват и се разпространяват в Европа и Азия
  • Преди 200 000 години - Хомо сапиенс - съвременните хора - се появяват в Африка
  • Преди 40 0000 години - Съвременните хора да достигат Европа

Досега се смяташе, че съвременните хора са се появили за първи път в Източна Африка преди 400 000 - 200 000 години, а преди около 70 000 години нашият вид се разпръска по целия свят.