Човешкият мозък може би усеща земното магнитно поле като птиците

Ивайла Сопотенска Последна промяна на 21 март 2019 в 14:40 5517 0

Снимка: Pixabay

Какво е общото между птиците, червеите, пчелите, вълците, плодовите мушици и рибите? Всички те имат усещане за магнитното поле на Земята, което им помага да се ориентират. Сега изглежда, че може би ние също, съобщават New Scientist.

Джоузеф Киршвик от Калифорнийския технологичен институт и колегите му, откриват, че промяната на близките магнитни полета причинява временна промяна и в мозъчната активност на човека.

Участниците в изследването седят в тъмна стая и мозъчната им активност се записва чрез електроенцефалография (EEG), докато електромагнитни бобини са използвани за създаването на магнитни полета.

Експериментът повтаря промените в магнитното поле, които понасяме докато се придвижваме в истинския свят, обяснява Киршвик.

Посоката и интензитета на Земното магнитно поле варират според географското местоположение. Например на магнитния северен полюс, единият от двата полюса, където магнитното поле е най-силно, посоката на полето сочи надолу към земята. В по-широките части на северното полукълбо, вертикалният ъгъл се променя, но магнитното поле винаги сочи надолу, което означава, че ако държите компас хоризонтално, краят на стрелката, сочещ север, ще е леко отместен надолу. Затова при някои компаси в северното полукълбо, краят сочещ юг има малка тежест, за да компенсира отместването.

Когато екипът подлага хората на насочено надолу магнитно поле, се наблюдават промени във вида на мозъчните вълни, когато полето се завърта хоризонтално в посока, обратна на часовниковата стрелка. Измервани са алфа вълните, налични, когато сме будни, но отпуснати и със затворени очи. Преди и след промяна на магнитното поле за 100 милисекунди при някои от участниците се открива понижение на амплитудата на вълните, следваща въртенето на полето. Но при никого не се наблюдава промяна в мозъчната активност при завъртане на полето по посока на часовниковата стрелка, резултат, за който учените нямат обяснение.

Завъртане на полета, отместени нагоре също не предивиква промяна, което по предположения на екипа може да се дължи на това, че мозъците на участниците са настроени към магнитното поле в северното полукълбо, където е проведено изследването. В южното полукълбо, земното магнитно поле винаги е насочено нагоре.

"Един интересен начин да се изследват тези хипотези би бил да повторим експеримента в южното полукълбо," смята Айзък Хилбърн (Isaac Hilburn), член на екипа.

Твърдения, че хората могат да усещат магнитното поле отдавна са предмет на противоречия, но други учени са умерено оптимистични относно новото изследване.

Подходът на това проучване е подобен на изследвания на магнитното усещане при животните, обяснява Нейтън Пътман от LGL, фирма за екологични изследвания в Брайън, Тексас. Пътман, който изучава морски животни, включително костенурки, счита, че най-силното доказателство за усещането за магнитното поле е, когато животните променят посоката на придвижването си в резултат от промяна в полето.

Съществува възможност хората също да имат усещане за магнитното поле, но резултатите трябва да бъдат повторени, според него.

"Скептиците могат да спорят, че има много прични мозъчните вълни да се променят, което да няма никаква връзка с ориентацията."

Според Цан Сиун (Can Xie) от Пекинския Университет в Китай, е възможно EEG да е доловило отклонения от заобикалящата средам въпреки, че в изследването са се опитали да го елиминират.

"Трудно е да се интерпретират точно сигналите от EEG, което прави сложно по-дълбоко изследване на този етап на молекулните механизми, които стоят зад този ефект."

Ако резултатите се потвърдят, това може да означава, че усещането за магнитното поле е изиграло роля в номадския живот на нашите предци ловци и събирачи, смята Хилбърн.