Чуйте музиката на пулсара "Черна вдовица", унищожаващ близка звезда

НаукаOFFNews Последна промяна на 24 август 2018 в 09:03 5278 0

Сигнали от бързо въртяща се, свръхплътна звезда са преобразувани в красиви мелодии, пронизани от "SOS"-а на изтерзания спътник на звездата, разказва Space.com.

Тази бързо въртяща се неутронна звезда, наречена пулсар, излъчва потоци радиация от две горещи точки на повърхността си. Пулсарът PSR B1957 + 20 е на 6,5 хиляди светлинни години  от нас и има спътник - кафяво джудже.

Съпътстващата звезда е само на два милиона километра от пулсара. Това кафяво джудже се намира в приливния капан на неутронната звезда, точно както Луната е гравитационно свързана със Земята. С други думи, джуджето е в синхронна орбита - непрекъснато срещу пулсара с едно и също полукълбо. Поради късата дистанция звездата-спътник е постоянно изложена на силната радиация, идваща от пулсара.

Пулсарите в такива видове двойни системи се наричат "черни вдовици" - в чест на опасния вид паяк, женските от който изяждат своите партньоти, както мощните емисии радиация евентуално могат да унищожат техния спътник звезда.

Композиция, съставена само от звуците на пулсара PSR B1957+20 / © System Sounds

Когато пулсарът "издухва" материал от повърхността на спътника, създава около него "опашка" от газ, подобно на опашките на кометите.

Това, от своя страна, действа като "лупа", която помага на изследователите да видят по-добре пулсара, осветявайки импулсите му.

Тези наблюденията са част от скорошно проучване, публикувано в списание Nature и ръководено от Робърт Майн (Robert Main), изследовател от Университета в Торонто.

Всъщност лъчът на пулсара става до 40 пъти по-светъл, докато преминава през опашката на кафявото джудже, според проучването.

С помощта на радиотелескопа "Аресибо" в Пуерто Рико учените успяха да регистрират радиоизлъчването на пулсара и да го превърнат в звук.

Тяхната работа показва, че пулсарът стабилно бръмчи на електронна нота ми бемол, като понякога се случват "изблици" на звук - например при усилване на радиоизлъчването при преминаване през "опашката" на кафявото джудже, когато радиочестотите се увеличават, както показва анимацията.

Мейн работи с Мат Русо, изследовател в Канадския институт по теоретична астрофизика в Торонто. Заедно те превръщат сигналите на "Черната вдовица" в интересна композиция.

"Поредицата от сигнали звучи малко като морзова азбука, сякаш кафявото джудже се опитва да [сигнализира] "SOS", коментира Русо за Space.com.

За да чуете още музика от космоса, посетете сайта System Sounds.