Curiosity намери на Марс речни камъчета

Наука ОFFNews Последна промяна на 14 октомври 2015 в 14:16 2434 0

Кредит MSSS / JPL-Caltech / NASA

През 2012 г. марсоход Curiosity намира на повърхността на Червената планета камъни, размерите и формата на които приличали на речните камъчета на Земята. Сега международен екип планетарни учени са обяснили механизма на образуването им в сухите речни корита на Марс.

Резултатите от изследванията публикувани в списание Nature Communications.

Учените смятат, че на повърхността на Червената планета течна вода е съществувала в изобилие преди три милиарда години. Тя придала на марсианските камъчета съвременния им вид с гладка повърхност, пише в прессъобщението от Университета на Пенсилвания.

Изследователите докладват за първия по рода си метод за изчисляване на разстоянието за транспортиране на речните камъчета само по тяхната форма. По оценката на изследователите марсианските камъчетата са пътували около 50 км от техния източник. Това дава допълнителни доказателства за идеята, че на Марс някога е имала обширна речна система, условия, в които би могъл да се развие живот.

Изследователите са определили уравнението, което описва еволюцията на частиците при постоянния сблъсък с плоска повърхност. Източник: NASA / JPL-Caltech / MSSS.

За да проверят хипотезата си, учените построяват модел и правят експеримент. Моделът включва промяната на формата и загубата на маса на оригиналните камъни, а експериментът - теренно проучване на камъните при устието на един каньон в Ню Мексико.

Гьомбьоц в единственото си устойчиво равновесно положение. Снимка: wikimedia.

Анализът на формата на камъните започнал с работата на унгарския математик Габор Домокош, който през 2006г. е предложил интересно тримерно изпъкнало тяло, което върху хоризонтална плоскост заема винаги единствената си устойчива равновесна точка и притежава още една единствена неустойчива равновесна точка. наречено гьомбьоц

Според изчисленията на учените камъните са загубили около 20% от общия си обем. Това говори, че са изминали разстояние около 30–50 километра от началната си точка - ръбът на кратера Гейл.

Източник: NASA / JPL-Caltech / MSSS.

Моделът, наземните наблюдения и данните от Curiosity са в добро съответствие един на друг. Това позволява на учените да твърдят, че са открили още едно ново доказателство, че на Марс в далечното минало са течали реки.