"Curiosity" намери странен метеорит на Марс

Наука ОFFNews Последна промяна на 04 ноември 2016 в 10:06 7536 0

Кредит NASA/JPL-Caltech/LANL/CNES/IRAP/LPGNantes/CNRS/IAS/MSSS

Учени от мисията Марсианска научна лаборатория (Mars Science Laboratory - MSL), която изпрати до Марс марсохода "Curiosity", забелязаха странен камък на изображение, получено марсохода, с помощта на камерата Mastcam. Изследването с лазер разкри, че това е желязно-никелов метеорит с размер на топка за голф.

Наречен е "Egg Rock" - "Каменно яйце", съобщи НАСА.

Желязно-никеловите метеорити са често срещан клас космически скали, намирани на Земята. Такива метеорити са наблюдавани и преди на Марс, но това е първият на Марс, изследван с лазерен спектрометър, а неговия химичен състав е определен от инсталирания на марсохода инструмент (Chemistry and Camera - ChemCam).

По изображението учените само могат да преценят, че това е тъмен сферичен обект с гладка и лъскава повърхност. ChemCam откри желязо, никел и фосфор, както и други съставки в малки количества, концентрациите на които все още се устанавяват въз основа на анализа на спектъра на светлината, получена от десетки лазерни импулси в девет точки на обекта. Наличието на никел и фосфор в някои от тези точки подсказва наличието на минерал със състав от желязо, никел и фосфор, който е рядко изключение в желязно-никеловите метеорити.

Железните метеорити обикновено са образувани от материал от ядророто на астероиди, формирано от метали при разтопяването на астероида. Според учените тези метеорити предоставят информация за много различни астероиди, чиито ядра се разпадат на фрагменти и падат на Земята и Марс. На Марс може да се намерят проби от различен тип астероиди, различни от земните.

Проучването на железните метеорити на Марс, включително по-рано откритите проби, може да предостави информация за това как им влияе дългото въздействие на марсианската среда в сравнение със Земята.

"Каменното яйце", може да е паднало върху повърхността на Червената планета преди милиони години. Учените ще анализират показанията на лазерните импулси във всяка една целева точка и да съпоставят повърхността на обекта с неговата вътрешна химия.

Марсоходът е намерил метеорита в по-ниските слоеве на планината Шарп в областта на формацията Мъри, където седиментните скали на древно езеро са съхранили информация за миналото на Марс. Основната научна цел на втората разширена мисия "Curiosity", която започна миналия месец, е да проучи как са се променяли условията на Червената планета във времето. Вече е установено, че тази област някога е била благоприятна за развитието на микробен живот.

Curiosity стартира преди пет години този месец, на 26-ти Ноември 2011 г., от Кейп Канаверал, Флорида. Приземи се в кратера Гейл, близо до подножието на планината Шарп, през август 2012 година.