Curiosity откри какво е изтрило древните признаци на живот на Марс

Ваня Милева Последна промяна на 23 юли 2021 в 08:13 60403 0

Автопортрет на марсохода Curiosity на НАСА, направен на Sol 2082 (15 юни 2018 г.). Марсианска прашна буря намали слънчевата светлина и видимостта на местоположението на марсохода в кратера Гейл. Кредит: NASA

Доказателствата за древен живот може да са били унищожени в части на Марс, установи ново проучване на НАСА.

Марсоходът Curiosity направи изненадващото откритие, докато разследва богати на глина седиментни скали около мястото за кацане в кратера Гейл, бивше езеро, създадено от удар на астероид на Червената планета преди около 3,6 милиарда години.

Глината е добър указател за наличие на живот, защото обикновено се създава, когато скалистите минерали се изветрят и изгният след контакт с вода - ключова съставка за живота. Освен това е отличен материал за съхранение на микробни фосили.

Но когато Curiosity взема две проби от древна седиментна скала, съдържаща глина, от изсъхналото езерно корито, датирани по същото време и място (преди 3,5 милиарда години и само на 400 метра разстояние), изследователите установяват, че едно петно съдържа само половината от очакваното количество глинести минерали, а по-голямо количество железни оксиди, съединенията, които придават на Марс ръждивия му оттенък.

Тази равномерно наслоена скала, заснета от Mast Camera (Mastcam) на Curiosity, показва модел, типичен за седиментно находище от дъното на езерото, недалеч от мястото, където течаща вода е навлизала в езерото. Кредит: NASA/JPL-Caltech/MSSS

Екипът смята, че глинестите минерали са отмити от свръхсолена вода, изтривайки така както геоложкия, така и дори биологичния запис.

„Преди си мислехме, че когато тези слоеве глинести минерали са се образували на дъното на езерото в кратера Гейл, те са си останали непроменени, запазвайки момента във времето, в който са се образували в течение на милиарди години“, разказва водещият автор на изследването Том Бристов (Tom Bristow), от Изследователският център на НАСА "Амес".

"Но по-късно свръхсолените води са разградили тези глинести минерали на някои места - по същество унищожавайки скалните записи".

Процесът на химическа трансформация в седиментите се нарича диагенеза и би могъл да създаде нов живот под марсианската повърхност, въпреки че е изтрил някои от доказателствата за по-стария живот на повърхността му, според авторите на изследването.

Мрежата от пукнатини на тази марсианска скална плоча, може да се е образувала от изсъхването на слой кал преди повече от 3 милиарда години. Кредит: NASA/JPL-Caltech/MSSS

И макар че старите свидетелства за наличие на живот може да са били изтрити от солената вода в някои участъци, химическите условия, породени от притока на солената вода, може да са дали възможност да се появи повече живот на негово място, обясняват учените.

"Това са отлични места за търсене на доказателства за древен живот и преценка на обитаемостта", се казва в изявлението съавторът на изследването Джон Гроцингер (John Grotzinger), професор по геология в Калифорнийския технологичен институт.

"Въпреки че диагенезата може да изтрие признаците на живот в първоначалното езеро, тя създава химически градиенти, необходими за поддържане на подпочвения живот, така че това откритие ни развълнува".

Мисията на Curiosity към Марс започна преди девет години, но марсоходът продължи да изучава Червената планета далеч след първоначалния си двугодишен срок на мисията, за да установи обитаемостта в миналото на Марс.

Сега той работи в сътрудничество с новия марсоход Perseverance, който каца през февруари 2021 г. и е натоварен със събирането на проби от скали и почви, които евентуално да се върнат на Земята.

Изследването, направено от Curiosity, не само разкрива как се е променил климатът на Марс, но също така помага на Perseverance да определи кои проби от почвата да се съберат, за да се увеличи шансът за намиране на живот.

„Научихме нещо много важно: Има някои части от марсианските скални записи, които не са толкова добри за запазване на доказателства за миналото и възможния живот на планетата“, съавтор Ашвин Васавада (Ashwin Vasavada), учен от проекта Curiosity от лабораторията на НАСА JPL.

"Късмет е, че и двата марсохода са в кратера Гейл и може да използваме минералогията, за да разберем кое какво е."

ИзточникNASA’s Curiosity Rover Finds Patches of Rock Record Erased, Revealing Clues, JPL, NASA