10 април 2020
Категории
  •  Космос
  •  Физика
  •  Науки за земята
  •  Биология
  •  Медицина
  •  Математика
  •  Научни дискусии
  •  Разни
FACEBOOK

ДНК фирмите са готови да печелят от вашите данни

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 10 февруари 2020 в 00:0010290
Тестов кит на 23andme. Кредит: Wikimedia Commons

Компаниите за генетично тестване 23andMe и Ancestry съкращават персонал, тъй като продажбите на техните ДНК тестове спадат, но и двете имат огромно количество данни от милиони свои клиенти, които потенциално могат да им донесат огромни печалби.

От старта на 23andMe през 2007 г. повече от 10 милиона души са се регистрирали в услугите на компанията, а Ancestry съобщава, че е тествала 16 милиона души .

Но продажбите на комплекти за тестване на ДНК намаляват темповете си през последната година и половина. Миналия месец 23andMe обяви, че компанията освобождава 100 служители - 14 на сто от персонала. Тази седмица Ancestry обяви уволнения, засягащи 6 на сто от служителите.

На какво се дължи спадът? Изпълнителният директор на 23andMe Ан Войчицки (Anne Wojcicki) заяви пред CNBC, че опасенията относно неприкосновеността на личния живот може да отклонят хората от ДНК тестовете.

Може би това трябваше да се очаква, имайки предвид последните събития. Хората, които купуват генетичен тест, могат да имат достъп до суровите данни на своите резултати и да ги качват на други уебсайтове.

Именно този тип данни, качени на безплатен уебсайт, наречен GEDmatch, позволиха на органите на реда да открият човек, за когото се смяташе, че е отговорен за убийства и изнасилвания на десетилетия, известен като „убиеца от Голдън Стейт“. Като вземат ДНК от местопрестъплението и го сравняват с наличните данни за ДНК на сайта, агенциите могат да идентифицират роднините на човека го проследят оттам.

И 23andMe, и Ancestry заявяват, че компаниите няма да споделят генетични данни с органите на реда, но може да бъдат принудени като получат съдебна заповед. „Тази възможност плаши хората“, коментира Брад Малин (Brad Malin) от Университета Вандербилт в Тенеси.

Възможно е да има други причини за спада на продажбите. Може би модата да си тестваш ДНК да е отминала и повечето от хората, които някога биха искали да си купят такъв тест, вече са го направили.

Новите технологии, възбуждащи вълна от свръхинтерес, могат да изпаднат в това, което една консултантска фирма нарича „корито на разочарованието“ (“trough of disillusionment”), казва Рейчъл Хендрикс-Струруп (Rachele Hendricks-Sturrup) от Харвардския здравен институт в Бостън.

„Коритото на разочарованието“ означава, че интересът към технологията намалява с времето. Инвестициите продължават само ако оцелелите доставчици подобрят продуктите си. Кредит: Wikimedia Commons

Така или иначе това може да не е от значение за тези компании в дългосрочен план. И двете притежават огромни ценни набори от данни, съдържащи информация не само за ДНК на своите клиенти, но и набор от други лични данни .

Потребителските генетични тестове обаче не казват на хората всичко, което трябва да знаят за риска от конкретното заболяване, и са критикувани, че създават ненужно притеснение на някои хора и невярно чувство за сигурност у други. И тъй като повечето от данните, които фирмите държат за своите клиенти, се самоотчитат, има много място за грешки.

Но това не означава, че не е полезно или изгодно. През 2018 г. GlaxoSmithKline инвестира 300 милиона долара в 23andMe, предоставяйки на фармацевтичния гигант достъп до „мащабни генетични ресурси“ . И по-рано тази година 23andMe продаде правата върху лекарство, което е разработило вътрешно, използвайки данните на клиентите си, на фармацевтичната компания Almirall.

Ancestry може да се насочи в същата посока. През октомври миналата година компанията пусна здравен доклад за ДНК на потребителите си, подобен на този на 23andMe. А през 2015 г. Ancestry си партнира с Calico - компания, поддържана от Google - за изучаване на генетиката на човека.

Дори хората да спрат да изпращат ДНК на тези компании, и двете имат повече от достатъчно данни, за да се задържат в бизнеса. „Вероятно биха потърсили нови начини да използват данните, които имат“, коментира Хендрикс-Струруп.

Източник: 

DNA firms are set to profit from your data as testing demand falls, NewScientist


Няма коментари към тази новина !

 
Още от : Новини
Всички текстове и изображения публикувани в OffNews.bg са собственост на "Офф Медия" АД и са под закрила на "Закона за авторското право и сродните им права". Използването и публикуването на част или цялото съдържание на сайта без разрешение на "Офф Медия" АД е забранено.