ДНК с допълнителни "букви" се научи да синтезира протеини

НаукаOFFNews Последна промяна на 30 ноември 2017 в 16:08 4407 0

Бактерии с модифицирани клетки. William B. Kiosses

Учени успяха да добавят към ДНК на бактериите Ешерихия коли (Escherichia coli) несрещащи се в живите организми нуклеотиди така. че клетката да синтезира нов за нея протеин.

Повече информация за проучването може да бъде намерена в списание Nature.

Четири различни триплети от нуклеотидите (аденин, гуанин, цитозин и тимин, означени с буквите А, G, С и Т) определят структурата на 20 аминокиселини, от които се изграждат всички протеини в организмите. Авторите добавят нуклеотиди с нови азотни бази ("букви") и за първи път получиха жива клетка, способна да синтезира протеин по такава модифицирана "инструкция".

Работата по получаването на нови аминокиселини се извършва по няколко направления. Някои учени се опитват да накарат съществуващите триплети започват да кодират нови, нехарактерни аминокиселини. Авторите на тази работа добавят нова база, която теоретично може да даде повече от сто нови аминокиселини.

Трудността е в това, че нуклеотидите с нови бази трябва да бъдат вградени в ДНК веригата, да се свържат със съществуващите и да не нарушават структурата на молекулата. През 2014 г. авторите на едно скорошно проучване успяха да създадат верига на ДНК от нуклеотиди, които съдържат нова двойка бази (наречени ​​X и Y), но клетките постепенно ги губят в хода на деленето си. По-рано тази година същата група учени създаде по-стабилна версия на ДНК, но новите бази не участват в изготвянето на нови триплети, съответно, клетката не произвежда нови протеини.

Сега учените успяха да модифицират бактериалната клетка така, че да остане здрава, успешно да се дели и произвежда желаното съединение - зелен флуоресцентен протеин (green fluorescent protein, GFP). Извън лабораторията клетки губят способността си да произвеждат новия за тях протеин.

Проучването открива големи възможности за синтез на лекарства, които ще бъдат по-малко токсични.