23 февруари 2019
Категории
  •  Космос
  •  Физика
  •  Науки за земята
  •  Биология
  •  Медицина
  •  Говорят медиците
  •  Математика
  •  Научни дискусии
  •  Разни
FACEBOOK

ДНК тест може да предскаже успехите в училище

IQ тестът отдавна е отхвърлен като неточен начин да се определи нивото на интелект

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 23 юли 2016 в 12:0023840

Учените са открили нов генетичен метод за оценка, който може да предскаже академичните постижения на ученика и да помогне да се идентифицират децата, които са изложени на риск от затруднения в ученето.

IQ тестът отдавна е отхвърлен като неточен начин да се определи нивото на интелект. Изследователи от Университета на Уоруик твърдят, че когнитивните способности и академичните постижения могат да бъдат прогнозирани много по-точно чрез проучване на ДНК на човека, пише сп. Nature, цитирано от Daily Mail.

Чрез експерименти с ядрено-магнитен резонанс, специалистите открили, че областите на мозъка, които са свързани с обучението и развитието, показват високи нива на вариабилност, което означава, че те променят техните невронни връзки с други части на мозъка по-често, в продължение на няколко минути или секунди. От друга страна, области на мозъка, които не са свързани с познанието - визуална, слухова и сензорно-моторна, показват малка вариабилност и адаптивност.

Учените се фокусирали върху 74-генетични варианти, които са свързани с академичните постижения, като брой години, прекарани в областта на образованието и по-нататъшно образование. Те са били намерени в предишно изследване от учените, които анализирали почти 10 милиона генетични варианти, известни като единични нуклеотидни полиморфизми, или SNPs . За създаване на полигенни оценка, изследванията претеглят как тези SNPs са повлияли или повлияват на образователните постижения.

Техниката, известна като „полигенно точкуване“, използвайки ДНК анализ, може да предскаже дали образователните постижения са достигнали "повратна точка".

Т.нар. „полигенен резултат“ на индивида се основава на наличието или отсъствието на 20 000 общи ДНК вариации в много различни гени. Всяка от тях няма значение сама по себе си, но взети заедно те обясняват 10% от разликите в образователните постижения на децата на възраст от 16 години.

Полигенните резултати биха могли да ни дадат информация за това дали едно дете може да има проблеми в ученето по-късно и тези данни могат да се използват за допълнителна подкрепа, която е съобразена с индивидуалните нужди на детето.

Като цяло, децата с високи полигенни резултати, имат 65 процента по-голям шанс да постигнат високи резултати в обучението си. При тези, които имат ниски резултати, шансът намалява на 35%.

Въпреки това, тези тестове могат да се срещнат съпротива от групи за защита на човешките права и учители, които се страхуват, че може да се използват за разделяне на децата въз основа на генетичните им особености.

Саския Селзам (Saskia Selzam), психолог от Кралския колеж в Лондон, която е и водещ автор на изследването, заяви: "Ние вярваме, че много скоро полигенните резултати ще бъдат използвани, за да се определят хората, които са изложени на по-голям риск от затруднения в ученето".


Препоръчани материали

Няма коментари към тази новина !

 
Още от : Новини
Всички текстове и изображения публикувани в OffNews.bg са собственост на "Офф Медия" АД и са под закрила на "Закона за авторското право и сродните им права". Използването и публикуването на част или цялото съдържание на сайта без разрешение на "Офф Медия" АД е забранено.