Да защитим Европа от земляните! (видео)

Наука ОFFNews Последна промяна на 20 февруари 2017 в 13:03 3993 0

Роботизирана сонда на повърхността на Европа. Илюстрация: Michael Carroll за Jet Propulsion Laboratory/NASA

След по-малко от десетилетие НАСА ще изпрати космически кораб до луната на Юпитер, Европа.

Ще бъде спуснат апарат, който ще се движи по ледената повърхност за около 20 дни и ще се опита да провери хипотезата за голям подповърхностен океан.

Но дали на Европа има живот и как можем да предотвратим замърсяването й с нашия собствен?

Това бе тема на сесията в петък на годишната среща на AAAS (Американското общество за съдействие на развитието на науката - American Association for the Advancement of Science), което издава списание Science.

Част от проблема, заяви говорителят на сесията Норин Нунан (Norine Noonan), биолог в Университета на Южна Флорида в Тампа, че хората са "автономна система за отглеждане и разпространение на микроби".  Нашите тела "бълват фонтани от бактерии", -  отбеляза тя, а тези микроби пътуват на стоп с космическите апарати, въпреки усилията да се стерилизират. "Ако сте изпратили до Марс апарат за 2 милиарда долара, за да изследва микробите, които сте занесли с него, това не е много добро капиловложение" - заяви тя.

Такова органично замърсяване не е просто лоша наука. Това също така нарушава член IX от Договора за космоса от 1967 г., който налага изследването на "Луната и другите небесни тела да се прави така, че да се избегне вредното им замърсяване, както и неблагоприятните промени в земната среда в резултат от внасянето на извънземна материя".

И така, как можем да избегнем донасянето на малко зелени микроби на Европа, които да се превърнат после в малки зелени човечета? Кевин Хенд (Kevin Hand), астробиолог в Лабораторията за реактивни двигатели на НАСА, пише, че екипът му планира да изгради за Европа апарат в чиста камера, а след това да "опекат" всички останали микроби като ги облъчат с висока топлинна енергия. После космическият кораб се увива в биозащитно алуминиево фолио, което поддържа апарата чист, докато достигне до луната на Юпитер.

"Пълната стерилизация на спускаемите апарати, за всички техни компоненти без изключение се планира за първи път от 1975 г. насам, когато на Марс е изпратена серията Viking. Въпреки, че това увеличава цената с около 10%, цената си заслужава" - отбелязва Джон Румел (John Rummel), биолог от Института за търсене на извънземен разум в Маунтин Вю, Калифорния.

"Каквото и да приземим на повърхността на Европа, този апарат ще има по-малко от 1 на 10000 шанс да замърси повърхността й", заяви Хенд. "Ние трябва да защитим Европа за европците" (“protect Europa for Europans”).