Дали Оумуамуа е извънземен слънчев платноход?

НаукаOFFNews Последна промяна на 05 ноември 2018 в 12:30 11042 0

Междузвездният астероид ‘Оумуамуа би могъл да е светлинно платно от извънземен произход.

Това предполагат двама астрономи от Харвард-Смитсъниън център по астрофизика (CFA), Шмуел Биали (Shmuel Bialy) и професор Ейбрахъм Льоб (Abraham Loeb).

Космическите кораби със светлинно платно се задвижват от налягането на фотоните върху платното, разказва phys.org.

На 19 октомври 2017 г. телескопът Pan-STARRS-1 в Хавай обяви, че за първи път е открил междузвезден астероид, наречен 1I / 2017 U1 (известен още като ‘Оумуамуа). Следващите няколко месеца бяха проведени множество наблюдения, които позволиха на астрономите да получат по-добра представа за неговия размер и форма, като същевременно разкриха, че той притежава характеристиките както на комета, така и на астероид.

Интересното е, че имаше и спекулации въз основа на странната форма на обекта, че 'Оумуамуа може би е всъщност междузвезден космически кораб (Breakthrough Listen дори го наблюдаваше за признаци на радиосигнали).

Двамата астрономи направиха още една крачка напред, публикувайки статията "Може ли соларно радиационно налягане да обясни странното ускорение на 'Оумуамуа?" (Could Solar Radiation Pressure Explain 'Oumuamua's Peculiar Acceleration) в arXiv.

Първоначално обектът е класифициран като ледено тяло, но последващите наблюдения на обсерваториите по света не откриват признаци на кометна активност по време на подхода му към Слънцето и е определен като астероид.  По-късно изследователски екип разбра, че 'Оумумауа все пак съдържа повече лед, отколкото първоначално се смяташе и се оказа отново комета.

Когато 'Оумуамуа излезе от слънчевата система телескопът "Хъбъл" видя още някои неочаквани неща - скоростта на 'Оумуамуа се бе увеличила, вместо да намалее. Едно от обясненията за това е, че 'Оумуамуа освобождава материал от повърхността си, защото се затопля. Този изпускан материал, което е в съответствие с поведението на една комета, може даде на 'Оумуамуа тази увеличена скорост.

Биали и Льоб предлагат друго обяснение. Ако 'Оумуамуа наистина е комета, защо не са наблюдавани такива изхвърляния на материал, когато бе толкова близо до Слънцето? Те изтъкват, че ако изтичането на газове бе причина за ускорението, това би трябвало да доведе до по-голяма скорост от наблюдаванета. Освен това те цитират и други изследвания, които показват, че ако изтичането бе отговорно за ускорението, това би довело и до по-бързо въртене на 'Оуамуамуа (което не се наблюдава).

По принцип Биали и Льоб обмислят възможността 'Оумуамуа всъщност да е светлинен платноход - вид космически кораб, който се движи чрез генериране на тяга от налягането на фотоните върху платното. Нещо подобно е в основата на проекта Breakthrough Starshot. Подобно на предназначението на Starshot, този лек платноход може да бъде изпратен от друга цивилизация, за да изучава нашата слънчева система и да търси признаци на живот.

Концепция на художник за светлинен платноход, приближаващ потенциално обитаваната екзопланета Proxima b. Кредит: PHL @ UPR Arecibo

Както проф. Льоб обясни за Universe Today:

"Ние обясняваме допълнителното ускорение на 'Оумуамуа далеч от Слънцето в резултат на силата, която слънчевата светлина упражнява върху повърхността му. За да може тази сила да обясни измереното допълнително ускорение обектът трябва да бъде изключително тънък, с дебелина един милиметър, но с десетки метри по размер, което прави обекта лек за своята повърхност и позволява да действа като светлинно платно, чийто произход би могъл да бъде естествен (в междузвездната среда или протопланетарните дискове) или изкуствен (като сонда, изпратена от разузнавателна мисия във вътрешния район на Слънчевата система)."

Въз основа на това Биали и Льоб изчислиха вероятното съотношение на форма, дебелина и маса към площ, което би имал такъв изкуствен обект. Те също така се опитаха да определят дали този обект ще може да оцелее в междузвездното пространство и дали ще бъде в състояние да устои на напреженията на опън, причинени от въртенето и приливните сили.

Те откриха, че платно с дебелина само на милиметър (0.3-0.9 мм) би било достатъчно, за да може лист от твърд материал да оцелее по пътя си през цялата галактика - макар че това зависи до голяма степен от плътността на 'Оумуамуа, който не е особено гладък. Дебело или тънко, това платно би могло да издържи на сблъсъците с прахови частици и газ в междузвездната среда, както и центробежните и приливните сили.

IKAROS, космическият кораб със слънчево платно в полет (концепция на художник). Кредит: Wikimedia Commons / Andrzej Mirecki

Що се отнася до това какво ще прави извънземен платноход в нашата слънчева система, Биали и Льоб предлагат някои  обяснения. Първо, те предполагат, че сондата може да е аварирал кораб, плаващ под въздействието на гравитацията и звездната радиация, подобно на останките от корабокрушения, плаващи в океана. Това би помогнало да обясним защо Breakthrough Listen не откри никакви доказателства за радиосигнали.

Льоб допълнително илюстрира тази идея в неотдавнашна статия за Scientific American, където предполага, че 'Оумуамуа може да бъде първият известен случай на реликва с изкуствен произход, навлязла в нашата слънчева система от междузвездното пространство. Нещо повече, той отбелязва, че светлинни платноходи със сходни размери са проектирани и конструирани от хора, включително японския проект IKAROS и инициативата Starshot Initiative, с която участва и той.

Естествено, Биали и Лойб признават, че все още има твърде много неизвестни, за да кажем с каквато и да е увереност какво е наистина 'Оумуамуа. Но дори и да се окаже естествена скала, пак ще е нещо уникално, защото всички останали астероиди и комети, открити досега, имат много по-големи съотношения маса/площ от сегашните оценки за 'Оумуамуа.

'Оумуамуа, заснет с телескопа "Уилям Хершел" в нощта на 29 октомври 2017 г. Кредит: Queen’s University Belfast/William Herschel Telescope

Това и фактът, че радиационното налягане изглежда е способно да го ускори, би означавало, че 'Оумуамуа представлява нов клас тънък междузвезден материал, никога невиждан досега. Ако това е вярно, ще се открие съвсем нов набор от загадки, като например как се произвежда такъв материал и от какво (или кого).