15 декември 2018
  •  Говорят медиците

Дали една аномалия в магнитното поле на Земята няма да предизвика смяна на полюсите

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 08 февруари 2017 в 11:20123880
Снимка: NASA

Двама геофизици посочиха местоположението на аномалия, която според тях, е свързана с предстоящото преобръщане на магнитното поле на Земята.

Джон Тардуно (John Tarduno) и Винсент Хар (Vincent Hare) от Университета на Рочестър изнесоха тези свои констатации на страницата на The Conversation.

Факт е, че силата на земното магнитно поле отслабва през последните 160 години с обезпокоителни темпове. Това може да е предвестник на размяна на полюсите - събитие, ставало многократно в геоложката история на Земята, но не и по време на човешката цивилизация. (Повече за това събитие и евентуалните последици от него - "Какво ще се случи, ако магнитните полюси на Земята разменят местата си")

Според двамата геофизици обаче, основната причина за това ще е Южноатлантическата аномалия, която се простира в южното полукълбо между Зимбабве и Чили. Силата на магнитното поле в тази област е толкова слабо, че спътниците над нея практически не са защитени от космическата радиация.

Изследванията на магнитното ядро с обсерватории и сателити разкри една интересна особеност. Съществува кръпка с обратна полярност под южната част на Африка на границата между ядрото и мантията, където течното желязно външно ядро се среща с леко по-твърдата част от вътрешността на Земята. В тази област полярността е противоположна на средната (глобална) ориентация на магнитното поле. Ако можехме да използваме компас дълбоко под южната част на Африка, щяхме да видим, че в тази необичайна кръпка север всъщност сочи юг.

Местоположение на Южноатлантическата аномалия. (Michael Osadicw/John Tarduno , CC BY-ND)

Тази кръпка е основният виновник за създаването на Южноатлантическата аномалия. А необичайни петна, подобни на това под южната част на Африка се появяват непосредствено преди геомагнитното обръщане, според дигиталните симулации.

Магнитното поле над Южноатлантическата аномалия продължава да отслабва, което предвещава глобалното обръщане на магнитните полюси на планетата.

Магнитното поле между обръщането на магнитните полюси (влява) и по време на смяната (вдясно). (NASA)

Какво ще се случи? Вероятно нищо по-сериозно от това, каквото би донесла една повишена радиация. И проблеми със сателитите, естествено.

10 декември 2018 в 10:454974