Дали слънчевите бури не карат китовете да излизат на брега?

Антония Петрова Последна промяна на 05 февруари 2017 в 10:00 11292 1

Кредит Alicia Jensen/NOAA/NMFS/AKFSC via NASA

Аутопсия на гърбат млад кит, който е заседнал на остров Баранов, Аляска.

Защо на пръв поглед напълно здрави морски създания се оказват заседнали по бреговете по целия свят – на този въпрос учените все още търсят отговор.

Китовете и делфините отчасти използват магнитното поле на Земята за навигация. Според учените от НАСА, едно от потенциалните обяснения за мистериозните излизания на цели стада китоподобни на сушата може да бъде именно това, че вътрешните компаси на животните се объркват по време на силни слънчеви бури. Бурите влияят на магнитното поле и така животните губят пътя си.

За да проучи тази морска мистерия, НАСА започна проучване на това дали има връзка със слънчевите бури, съобщава Live Science.

Китоподобните обикновено излизат на сушата на групи - не по-малко от три наведнъж или пък със стотици. Според Кейти Мур (Katie Moore), сътрудник на проучването на НАСА и директор на Програмата за спасяване на животните на Международния фонд за защита на животните (International Fund for Animal Welfare), този световен феномен се случва най-често в Нова Зеландия, Австралия и Кейп Код, Масачузетс, САЩ.
Досега проучванията на подобни случаи, въпреки че не са един или два, са изключително малко, отбелязва ръководителят на изследването Анти Пулкинен (Antti Pulkkinen) от Центъра за космически полети Годард (Goddard Space Flight Center) на НАСА.

„Прогнозираме, че данни за хиляди масови изхвърляния на сушата на китоподобни ще бъдат на разположение за изследването ни, което го прави статистически важно”, заявява Пулкинен. „Това, което възнамеряваме, е да дадем безпристрастни, твърди данни за случващото се.

Това е отколешна загадка и е изключително важно да разберем какво се случва”, казва още ученият.

Пулкинен и сътрудниците му ще работят съвместно с Бюрото за управление на океанската енергия на САЩ (Bureau of Ocean Energy Management) и Международния фонд за защита на животните. Очаква се изследването да приключи до края на септември.

Учените заявяват, че резултатите не е задължително да доведат до обявяавне на причината за феномена, но поне това ще бъде първото по-задълбочено проучване дали има ли връзка със слънчевите бури.

„Ако открием връзката между двете, вероятно ще можем да използваме наблюденията на слънчевите бури като ранно предизвестие за потенциално излизане на брега”, заявява Мур и добавя: „Това ще ни позволи да сложим екипи за реакция по тези места из целия свят, за да бъдем по-подготвени да помогнем и така да имаме възможността да спасим повече животни”.