22 октомври 2020

Данните от Rosetta разкриват ултравиолетово полярно сияние около кометата 67P

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 23 септември 2020 в 00:00 16130
Кредит: NAVCAM/ROSETTA/ESA

Кометата 67P/Чурюмов-Герасименко има своя версия на северното сияние.

Наблюденията, направени от космическия кораб Rosetta, разкриват сиянието на кометата, което - за разлика от привличащите вниманието светлинни спектакли на Земята - сияе в невидима ултравиолетова светлина, съобщават изследователи в Nature Astronomy.

Така кометата 67P се присъединява към малката група познати обекти с извънземни сияния - кометата C/Hyakutake 1996 B2, Марс, Сатурн и луните на Юпитер.

Електроните в слънчевия вятър - поток от заредени частици, които Слънцето непрекъснато изхвърля - взаимодействат с газа, заобикалящ 67P, като създават аврорално сияние, съобщава планетарният учен Марина Галанд (Marina Galand) от Имперския колеж в Лондон. Електрическото поле, заобикалящо 67P увлича електроните на слънчевия вятър към кометата, подобно на начина, по който електроните се спускат в земната атмосфера, за да произведат Северното и Южното сияние.

Кредит: M. Galand et al. Far-ultraviolet aurora identified at comet 67P/Churyumov-Gerasimenko

Електроните се сблъскат с кислорода в земната атмосфера, за да засияе небето в червено и зелено. Но електроните на слънчевия вятър обстрелват молекулите на водата в комата (газовата обвивка) на 67P. Те разбиват водните молекули и карат някои от получените кислородни и водородни атоми да светят в ултравиолетова светлина. Подобно взаимодействие на разлагане на водата създава сиянията на луните на Юпитер Европа и Ганимед.

За разлика от Земята, 67P няма магнитно поле, което да насочва входящите електрони към полюсите и да образува сияния с ясно изразени шарки в небето. Ако ултравиолетовото сияние на 67P бе видимо, то би изглеждало като дифузен ореол около кометата.

Траектории на електроните на слънчевия вятър, индуциращи ултравиолетовото сияние около кометата 67P. Те се подлагат на ускорение през амбиполярното електрическо поле, създадено от кометната плазма. Електронните траектории са показани с линии, цветно кодирани от енергия (Te, SW), а амбиполярното електрическо поле, действащо върху електроните (-Eambi), е нанесено със зелени стрелки. Ядрото не е в мащаб. Кредит: M. Galand et al. Far-ultraviolet aurora identified at comet 67P/Churyumov-Gerasimenko

Такива кометни полярни сияния някой ден могат да бъдат използвани за изследване на промените в слънчевия вятър, отбелязва Галанд. Това може да доведе до по-добри прогнози за космическото време, което може да обърка спътниците и електрическите мрежи на Земята.

Справка: M. Galand et al. Far-ultraviolet aurora identified at comet 67P/Churyumov-Gerasimenko. Nature Astronomy. Published online September 21, 2020. doi: 10.1038/s41550-020-1171-7.

Източник: Rosetta data reveal an invisible ultraviolet aurora around comet 67P, Science News