11 декември 2018
  •  Говорят медиците

Делфините "крещят", за да надвикат шума от корабите

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 27 юли 2015 в 16:0816810
Снимка: picshype.com

Китове и делфини се опитват да надвикат шумът от човешките съоръжения във водата, което се отразява на здравето на морските бозайници.

Създаденият от човека шум под водата, независимо дали от въртенето на винтовете на корабите, бръмченето на двигателите им, строителство или сондажни проучвания, пречи на морските бозайници да си говорят, разказва Scientific American

Животните се стремят да се свържат със събратята си като "повишават глас" като променят честотата, амплитудата или продължителността на звуците или просто повтарят призива си отново и отново. За съжаление, такива акустични напъни се отразяват и на здравето им.

Марла Холт (Marla M. Holt), биолог от Националната океанска и атмосферна администрация (National Oceanic and Atmospheric Administration - NOAA) и нейните колеги са изследвали в двойка делфини в лабораторията Long Marine в Университета на Калифорния, Санта Круз. Делфините били обучени да възпроизвеждат по команда тих, с малка амплитуда звук, както и звук с висока амплитуда, с 10 децибела по-силен. Изследователите наблюдавали приема на кислород у делфините по време на двата вида призива и установили, че по-силния "вик" на делфините изисква повече кислород.

Екипът е наблюдавал, използвайки данни от диви делфини, че освен от кислород, животните имат нужда и от повече калории, т.е. те трябва да ядат повече, за да компенсират енергията, която изгарят за по-силните си призиви.

"Животните, живеещи в ограничена откъм храна и шумна среда, които разчитат на звука за комуникация, лов или размножаване, не могат да намерят достатъчно храна, за да компенсира разликата." - коментира Холт.

Рискът за здравето е още по-сериозен за малките и кърмещите женски.

Резултатите са публикувани в Journal of Experimental Biology.

10 декември 2018 в 10:45