13 декември 2018
  •  Говорят медиците

Девета планета или странстваща звезда?

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 31 октомври 2017 в 10:1929911

Астрономи се опитаха да обяснят странните орбити транснептуновите тела не с хипотетичната Девета планета, а със странстваща звезда, проникнала в Слънчевата система в далечно минало.

Констатациите на изследователите са публикувани на сайта arXiv.org.

Авторът Жил Кутюр (Gilles Couture) изследва гравитационния ефект върху обекти в Пояса на Кайпер на 16 пъти по-масивна от Земята планета и звезда с 30-50% по-малка от Слънцето. В модела на изследователя звездата премина през Слънчеватата система със скорост 25-100 километра в секунда. Според него това би довело до необичайни промени в ексцентрицитета (степента на сплеснатост) на орбитата на небесните тяла, разположени в пояса на Кайпер.

Според изследователите, това означава, че наблюдаваните параметри на траекториите на транснептуновите обекти (отвъд орбитата на Нептун) могат да бъдат обяснени не с евентуалното наличие на Девета планета, а с гравитационното влияние на скитаща звезда.

Предвид скромната светимост на подобни небесни тела е напълно възможно да има кафяво или червено джудже което даже да не е странстващо, а спътник на Слънцето в кайперовия пояс, което да не е открито още и да предизвиква подобни ефекти.

10 декември 2018 в 10:454941