18 септември 2019
  •  Говорят медиците

Динозавър с гигантски бодли е намерен в Патагония

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 05 февруари 2019 в 14:4814300

Реплика на черепа и шията на Bajadasaurus pronuspinax, нов вид зауропод, открит в Патагония.

В аржентинска Патагония са намерени останки на тревопасен динозавър, който е отблъсвал хищниците с редици дълги бодли, разположени по гърба и шията му, живял преди 140 милиона години, съобщава phys.org.

Находката на новия вид диплодок, наречен Bajadasaurus pronuspinax, е описана в Scientific Reports.

В Културнонаучния център в Буенос Айрес бе показана реплика на неговия бодлив врат.

"Смятаме, че дългите и остри бодли, които наистина са много дълги и тънки, на шията и гърба на Bajadasaurus и Amargasaurus cazaui (друго вид от семейство dicraeosauridae) трябва да са били за защита от евентуални хищници", разказва Пабло Галина (Pablo Gallina) от Университета Маймонидес (Universidad Maimonides) и помощник изследовател в държавния съвет на научни и технически проучвания (council of scientific and technical investigations - CONICET).

"Смятаме, че ако са били само голи костни структури или покрити само с кожа, те биха могли лесно да бъдат счупени или прекършени при удар или когато са атакувани от други животни", добавя Галина. "Тези бодли трябва да са били покрити с кератинова обвивка, подобна на тези, която се срещат при много бозайници.

Bajadasaurus е част от по-голямото семейство на зауроподите, живяло от края на периода Триас (преди около 230 милиона години) до края на Късната Креда (преди 70 милиона години).

Bajadasaurus pronuspinax е открит в провинция Neuquen, Патагония, на около 1800 км южно от Буенос Айрес. Това е същият район, в който е намерен през 1993 година Giganotosaurus carolinii, считан за най-големия хищен динозавър за всички времена. Той е живял през късната част на периода Креда и би могъл да е преследвал Bajadasaurus.

CONICET заяви, че шиповете биха могли да се използват и за регулиране на температурата на динозаврите или дори да са по-сексуално привлекателни за потенциалния партньор. Bajadasaurus може да е имал месест гръб между бодлите, който е имал подобна роля като гърбицата на камилата.

Графика на новооткрития тревопасен динозавър отпреди 140 милиона години, открит в Аржентина, и други динозаври.

13 септември 2019 в 00:003599