Динозаври са страдали от рядък вид рак, срещан и при хората днес

Ивайла Сопотенска Последна промяна на 13 февруари 2020 в 00:52 4314 0

Кредит Wikimedia commons

В района на днешна Албърта, Канада, живял млад хадрозавър, тревопасен динозвър с голяма подобна на патешка човка муцуна. Не е известно какво го е погубило, но днес, 66 милиона години по-късно, учените откриват нещо изключително вълнуващо по фосили на прешлени на опашката му.

От 11-те открити прешлена, осем имат различни патологични състояния, като някои имат "необичайни рани", каквито никога преди не са откривани при динозаври.

Сега, милиони години след смъртта на хадрозавъра, най-после е определен произхода на особеното му състояние.

"Има големи кухини в прешлените на гръбначния му стълб", обяснява еволюционният анатом Хила Мей (Hila May) от Университета на Тел Авив в Израел. "Те приличат много на кухините, образувани от тумори, свързани с рядката болест хистиоцитоза на Лангерхансовите клетки (LCH), която още съществува и при хората".

В ново изследване, публикувано в Scientific Reports, международен екип учени използва микро компютър-томографско сканиране, за да изследва мистериозните кухини в много фини детайли.

Надлъжен и напречен разрез от микро СТ скан на два от прешлените, в които ясно се вижда изменението на костната структура на мястото, където е бил разположен тумора. Кредит: Bruce M. Rothschild et al., Scientific reports 2020

Анализът потвърждава подозренията на екипа, показвайки че тази рядка форма на рак е съществувала на Земята преди поне 66 милиона години, в края на късната креда.

"Сканирахме прешлените на динозавъра и създадохме компютърна 3D реконструкция на тумора и кръвоносните съдове, които го захранват", обяснява Мей. "Микро и макро анализът потвърди, че това наистина е LCH. Това е първият път, когато подобно заболяване се открива при динозавър."

Триизмерна реконструкция на тъканта на туморите (в синьо) и мрежата кръвоносни съдове, които ги захранват (червено). Кредит: Bruce M. Rothschild et al., Scientific reports 2020

Както обясняват учените в своето изследване, това не е първият случай LCH да се открие при друг животински вид, като предишни проучвания предполагат подобна патология при тигри и тупайоподобни. Но досега не е откривана във фосили или не е имало необходимите средства, за да се определи.

Хистиоцитозата на Лангерхансовите клетки е рядък тип раково заболяване, където се натрупва излишно количество имунни клетки, формирайки тумори, наречени грануломи. Заболяването обикновено засяга малки деца и въпреки че основната част от пациентите с LCH се възстановяват, състоянието причинява болка и подуване.

Точните причини за развитието на LCH остават неизяснени, но с всяко следващо доказателство се научава повече за патогенезата на това рядко и изглежда много древно заболяване. Дори фактът, че древен динозавър е страдал от него преди почти 70 милиона години, може да се окаже важен за откриването на лечение, смятат учените.

"В крайна сметка, целта на такива изследвания е да разберем истинската причина за тези заболявания и какви еволюционни механизми са им позволили да се развият и да оцелеят", разказва палеопатологът израел Хершковиц (Israel Hershkovitz) от Университета на Тел Авив, който съдейства на изследването. "Може би ако разберем механизмите, стоящи зад заболяването, бихме могли да лекуваме причините по-ефективно, вместо да се съсредоточаваме върху симптомите, както често прави съвременната медицина."

Източник: Science alert - A Rare Human Disease Found Hidden in an Ancient Dinosaur Tail Still Plagues Us Today