24 ноември 2017
  •  Говорят медиците

Днес Международната космическа станция има рожден ден (видео)

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 02 ноември 2017 в 00:0058283

На 2-ри ноември, 2000 г., екипажът на космическия кораб "Союз ТМ-31" се скача за сервизния модул "Звезда". От този момент до днес на борда на Международната космическа станция винаги е имало обитатели.

МКС е плод на партньорството на пет космически агенции и сливането на два големи проекта. Тя е съвместен международен проект, в който участват 15 страни: Белгия, Бразилия, Германия, Дания, Испания, Италия, Канада, Холандия, Норвегия, Русия, САЩ, Франция, Швейцария, Швеция и Япония.

Тя е най-скъпата в историята на човечеството изкуствена структура, но и инструмент за сближаване и сътрудничество на хората от различни нации. Космонавтът на Роскосмос Олег Кононенко предлага Международната космическа станция за Нобелова награда за мир.

В началото на осемдесетте години в екипът на НАСА се зароди идеята за космическата станция Freedom (Свобода). Американският президент Роналд Рейгън обяви плановете си за създаването ѝ през 1984 година. Има няколко различни концепции за станции, които се различават по размер и форма. Една от най-интересните е тази на Том Бъзби, която се вижда долу  - разположението на слънчевите панели и модулите много напомнят на структурата на МКС.

В някои отношения Freedom е трябвало да бъде отговор на съветската "Мир", която е била първата модулна космическа станция, започна работа през 1986 година. През деветдесетте години, американските астронавти са имали възможност да посетят руската станция в рамките на програмите "Мир" и "Шатъл". Три пъти станцията е превишила заложените срокове за използване, преживяла е пожар, разферметизиране и много други проблеми с различна тежест. На 21 март 2001 г. орбиталният комплекс "Мир" потъна в Тихия океан, управляван от включените двигатели на "Прогрес M1-5".

Станцията "Мир-2" е трябвало да замени "Мир", но организационни и финансови проблеми от двете страни на океана налагат друго решение. Благодарение на тенденцията на политическо сближаване, свързана с разпадането на Съветския съюз се стига до едно добро решение. През 1993 г. Freedom е преобразувана в Международната космическа станция. Към европейската, японската и американската космически агенции се присъедини и руската страна, която има опит в създаването и организацията на модулни станции в околоземна орбита.

На 20 ноември 1998 е изстрелян в космоса първия модул на бъдещата станция - товарния блок "Заря". През следващите две години в орбита са стартирани "Юнити" с преходник за стиковка с "Заря", "Звезда" и един от опорните сегменти. Още две години станцията постепенно се сглобява.

И така, преди 15 години, на 2 ноември 2000 г. започва експедицията МКС-1. Уилям Шепърд, Юри Гидзенко и Сергей Крикальов прекарват 136 дни на станцията. Екипажът работи до март 2001 г. - настройва оборудването, посреща совалките, които доставят слънчевите панели и други компоненти на станцията.

През годините станцията се досглобява като детски конструктор - увеличава се мощността на слънчевите панели, удвоени са местата за екипажа, разширено е вътрешното пространство, докарано е още оборудване. Този процес продължава - още модули чакат да бъдат изпратени.

Петнайсетте години Международна космическа станция бяха отпразнувани през 2015 г. от шестимата астронавти на борда ѝ със специална вечеря.

Пряко от борда на МКС:

Broadcast live streaming video on Ustream

PetarD
02.11 2017 в 10:10 3
Я ги виж хубаво, първият екипаж как са облечени. Станцията била руска, нищо че щатите плащат над 85% от нея.
Беше особено трогателно, когато първият екипаж влезе в "Алфа". Това беше първият базов модул, и първите космонавти.
Руснаците - просто по анцузи, както е прието. Американците - с ръкавици, и предпазни очила. Обяснението: скапани руски технологии - там може да хвърчат стружки!
На въпроса на американски журналисти "Що тогава не донесохте ръкавици и очила и за колегите, за тях също ще е опасно?", отговорът беше "Майната им!"
Реално отвратителна история. Станцията по същество е руска, а писъците покрай нея - американски.
Пешо 03.11 2015 в 19:37 1