09 декември 2019
Категории
  •  Космос
  •  Физика
  •  Науки за земята
  •  Биология
  •  Медицина
  •  Говорят медиците
  •  Математика
  •  Научни дискусии
  •  Разни
FACEBOOK

Доказателства за "геоложки Брекзит" в древността

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 05 април 2017 в 09:0026070
Сухоземен мот от Ледената епоха някога е свързвал Британия с Европа; Източник: IMPERIAL COLLEGE LONDON/CHASE STONE

Великобритания започна официално процеса по напускане на Европейския съюз. Учените обаче имат доказателство за много по-ранен "Брекзит", съобщава ВВС News. 

Изследователите успяват да обяснят как е била разрушена тясната ивица земя, която някога е свързвала древна Британия с Европа. Те смятат, че преди 450 000 години древно езеро е преляло, разрушило е тази тънка ивица, а по-късно наводнение допълнително е открило Дувърския проток (или Па дьо Кале). Доказателствата за тези събития се намират на дъното на Ламанша.

Проучването, проведено от проф. Санджийв Гупта (Sanjeev Gupta) от Imperial College London, е публикувано в списание Nature.

"Това е било наистина едно от определящите събития за северозападна Европа и със сигурност определящото събитие за британската история. Това случайно геоложко събитие, ако не се беше случило, означава, че Великобритания винаги щеше да бъде свързана с континента", коментира проф. Гупта. 

Подводни геоложки данни от морското дъно на Ламанша; Източник: IMPERIAL COLLEGE LONDON

Преди повече от половин милион години, в средата на Ледената епоха, сухоземен мост е свързвал Дувър в Южна Англия с Кале в Северна Франция. Точно на север от него е имало огромно ледниково езеро, което се е било образувало на ръба на ледена повърхност, покривала по-голяма част от Европа. Изследователите смятат, че именно това езеро е започнало да прелива, като е изпращало огромно количество вода, разбиваща се в сухоземния мост.

"Вярваме, че на практика е имало изливаща се езерна вода над този скалист вододел в Дувърския проток в серия от водопади", отбелязва проф. Гупта.

Преди десетилетия инженерите, които са проучвали морското дъно за втори тунел през Ламанша, откриват серия от мистериозни големи подводни дупки. Внимателно проучване показва, че те най-вероятно са били причинени от преливане на езерото. 

"Тези дупки сега са запълнени от седимент, но това, което е интересно, е че те не са линейни като каньоните или долините, а са са изолирани депресии. И са разположени в линия - цели серии от тях се разпростират между Дувър и Кале. И те са огромни, дълбоки 100 метра, издълбани в скалната основа, и стотици метри до няколко километра в диаметър", изтъква Гупта. 

"Затова ние обясняваме тези дупки като гигантски басейни. Смятаме, че е имало изливане на езерна вода над този скалист вододел при Дувърския проток чрез цяла серия от водопади, които след това ерозират и прокопават тези депресии. 


Намерени са доказателства за басейни на морското дъно; Източник: IMPERIAL COLLEGE LONDON

Изследователите смятат, че езерото е започнало да прелива преди окоо 450 000 години, което сериозно е отслабило този сухоземен мост. Но освен него учените говорят и за второ катастрофично наводенение, което е станало преди около 150 000 години, е доунищожило моста.

"Виждаме тази огромна долина, прокопана през протока, около 8-10 км широка и 20-30 км дълбока, и има много признаци, които показват ерозия от наводнение", коментира проф. Гупта.

Съавторът на проучването Джени Колиър (Jenny Collier), също от Imperial College London, изтъква, че не е ясно каква е била причината за тези събития. "Вероятно част от ледената повърхност се е откъснала, сринала се е в езерото, причинила е вълна, която е прокопала път за водата към каскади от моста. Що се отнася до катастрофичния край на вододела, вероятно земен трус, които са характерни за региона и в наши дни, допълнително е отслабил вододела и е довел до сриването му. Това е освободило меганаводнение, за което откриваме доказателства в нашите проучвания", обяснява Колиър. 

Учените са се насочили към повече проучвания за прецизиране на времето на "геоложкия Брекзит". Това означава сондиране до дъното на Дувърския пролив и анализиране на възрастта на седимента. "Но това ще бъде огромно начинание", отбелязва Гупта. "Ламанша е най-натоварената товарна лента, а освен това има силни течения. Ще бъде огромно предизвикателство", смята още професорът.


Препоръчани материали

Няма коментари към тази новина !

 
Още от : Новини
5 изненадващи факта за Коледа
5 изненадващи факта за Коледа
24 декември 2019 в 00:135428
Всички текстове и изображения публикувани в OffNews.bg са собственост на "Офф Медия" АД и са под закрила на "Закона за авторското право и сродните им права". Използването и публикуването на част или цялото съдържание на сайта без разрешение на "Офф Медия" АД е забранено.