Доклад на ООН: Един милион вида са застрашени от изчезване, това e заплаха и за хората

Глобална оценка, съставена от стотици учени, установи, че хората причиняват големи щети на биологичното разнообразие на света

НаукаOFFNews Последна промяна на 08 май 2019 в 00:00 9382 0

Кредит Lucas Alexander/Unsplash

Нашият свят губи биоразнообразието си десетки и стотици пъти по-бързо, отколкото в миналото, според доклад на Организацията на обединените нации, публикуван в понеделник.

Основният доклад от седем водещи съавтори от различни университети по света отива по-далеч от предишните проучвания, като пряко свързва загубата на видовете с човешката дейност.

Докладът установи, че селското стопанство и риболовът са основните причини на загубата на биологично разнообразие.

Сегашният глобален процент на изчезване на видовете вече е "поне десетки до стотици пъти по-висок, отколкото е средният през последните 10 милиона години" и се очаква да продължи да се ускорява.

Все по-малко място за дивата природа

Повече от половин милион вида на земята „нямат достатъчно местообитания, за да оцелеят дългосрочно“ и вероятно много от тях ще изчезнат след десетилетия, освен ако техните местообитания не бъдат възстановени. В доклада се подчертава, че не е твърде късно да се реши проблема.

"Преобразувахме драматично живота на планетата", заяви съпредседателят на IPBES Едуардо Брондизио (Eduardo Brondizio) от Университета в Индиана на пресконференция, на която бе представен докладът.

Близо 150 автори от 50 държави работят в продължение на три години, за да съставят пълният доклад от 1500 страници на Междуправителствената научно-политическа платформа за биоразнообразието и екосистемните услуги (IPBES - Intergovernmental Science-Policy Platform on Biodiversity and Ecosystem Services) - панел с 132 страни членки, включително Съединените щати. Резюмето на доклада бе одобрено от представители на всичките държави-членки.

IPBES включва повече от 450 изследователи, които са използвали данни от 15 000 научни и правителствени доклада.

"Ние сме в беда", заяви Ребека Шоу (Rebecca Shaw), главен учен в Световния фонд за дивата природа. "Това е най-силният призив досега да обърнем тенденциите в унищожаването на природата", отбеляза Шоу.

В крайна сметка човешките действия „значително промениха“ около 75% от сухоземната среда в света и 66% от морската среда, според доклада. Популациите от насекоми намаляха драстично в тропическите гори, тревните съобщества все повече се превръщат в пустини, а замърсяването заедно с повишаването на киселинността на океана докара много екосистеми от коралови рифове до ръба на оцеляването.

В крайна сметка човешките действия „значително промениха“ около 75% от сухоземната средаВ крайна сметка човешките действия „значително промениха“ около 75% от сухоземната среда. Кредит: Unsplash

Загубата на биоразнообразие е заплаха и за хората

Унищожаването на биологичното разнообразие на всички нива, от гени до екосистеми, може да представлява значителна заплаха за човечеството, се казва в доклада. То засяга не само достъпа на хората до хранителни ресурси, чиста вода и въздух - загубата на видове в световен мащаб би могла също така да разчисти пътя за разпространението на болести и паразити, отбелязва Емет Дъфи (Emmett Duffy), експерт по биологичното разнообразие от Института Смитсониън, който участва в доклада.

„Досега много от нас мислеха за опазването и изчезването на видовете от гледна точка на харизматични животни като панди и китове“, коментира Дъфи. "Но има една много силна практична причина за спасяването на видовете - хората зависят от тях".

Кредит: Mike Arney/ Unsplash

Ефектите от загубата на биологично разнообразие няма да бъдат разпределени поравно, както установиха изследователите. Най-опустошителните въздействия биха засегнали непропорционално някои от най-бедните общности в света, а докладът заключава, че спадът в биоразнообразието подкопава глобалния напредък към "Целите на устойчивото развитие", определени от Общото събрание на ООН през 2015 г. за намаляване на глобалното неравенство.

"Загубата на биоразнообразие, също както и въпросът за климатичните промени, предизвикани от човека, не е само екологичен проблем", заяви  Робърт Уотсън (Robert Watson), бивш председател на IPBES по време на церемонията по откриването на пленарната сесия на IPBES. "Това е въпрос на развитие, икономически въпрос, социален въпрос, сигурност, морален и етичен въпрос."

Кредит: IPBES

Констатациите разкриват не само една планета, в която флората и фауната се нуждаят от нашата намеса, за да оцелеят. Той също така показва свят, в който човечеството ще има все по-трудни и по-трудни времена, отбелязва Уотсън. Загубата на биологично разнообразие заплашва да окаже влияние върху сигурността на храните и водата, екологичните механизми, върху които се изграждат нашите общества, и на нашето здраве. Тя също ще окаже огромен ефект върху нашите икономики и потенциално може да доведе до проблеми със сигурността на отделни общности и групи, както на цели държави по-късно, които ще се борят за все по-оскъдните ресурси. Най-голяма тежест носят бедните в по-слабо развитите страни, добавя Уотсън.

Някои от изложените в доклада решения може да не се харесат на всички. По-конкретно, той изисква от по-богатите да консумират по-малко, което предполага, че промяната на техните навиците може да бъде от основно значение за устойчивото развитие в световен мащаб.

Кредит: Robin Stuart/Unsplash

Причините

Ето петте основни начина, по които човечеството намалява биологичното разнообразие днес:

• Разчистване на гори, тревни площи и други райони за ферми, градове и др. Около три четвърти от земната земя, две трети от нейните океани и 85% от най-важните влажни зони са били сериозно променени или загубени, се казва в доклада. Разрушаването на естествените местообитания, на които разчитат видовете, е основната причина за тяхното изчезване.
  • Прекомерен риболов: Една трета от рибните запаси на Земята са подложени на прекомерен риболов, според доклада.
  • Увеличаващи се емисии на парникови газове, които водят до изменение на климата. Почти половината от земните бозайници в света - с изключение на прилепите - и почти една четвърт от птиците вече са засегнати от глобалното затопляне.
  • Замърсяване на земята и водите. От 300 до 400 милиона тона тежки метали, разтворители и токсични утайки се изхвърлят в световните води всяка година.
  • Въвеждане на инвазивни видове, които превъзхождат местните растения и животни. Броят на инвазивните видове за всяка страна се е увеличил със 70% от 1970 г. насам, като един вид бактерии застрашават близо 400 вида земноводни.

"Важно е да запомним е, че това не е крайна диагноза", подчертава съавторът на доклада Андрю Първис (Andrew Purvis) от Музея на естествената история в Лондон.

В доклада се казва, че борбата с изменението на климата и опазването на видовете са еднакво важни и че работата по двата проблема трябва да върви ръка за ръка. И двата проблема се изострят взаимно, защото по-топлият свят означава по-малко видове, а по-малко биоразнообразие означава по-малко дървета и растения за намаляването на парниковия газ въглероден диоксид във въздуха.

Кредит: Slavena Peneva/Unsplash

Рекапитулация

Международният съюз за опазване на природата (IUCN) съобщи през март, че от близо 100 000 биологични вида, изследвани в дълбочина, са застрашени, критично застрашени или изчезнали 27 159 вида. Това включва 1223 вида бозайници, 1 492 вида птици и 2341 вида риби. Близо половината от застрашените видове са растения. В настоящия доклад се изчислява, че до 1 милион видове са под заплаха, като екстраполират 25%  скорост на разпространение на заплахата към останалите видове в света.

Все още можем да обърнем тенденцията

Но все още можем да обърнем нещата, се казва в доклада. „Природата може да бъде запазена, възстановена и използвана по устойчив начин, като същевременно се изпълняват други глобални обществени цели чрез спешни и съгласувани усилия, насърчаващи трансформационните промени“, се подчертава в него.

Целта на доклада на IPBES е да предостави авторитетна научна основа за международни действия. Надеждата е, че това ще доведе до същия натиск за действие като последния научен доклад на Междуправителствената експертна група по изменение на климата (IPCC) относно ограничаването на затоплянето до 1,5 ° C.

„Доброто познание е абсолютно необходимо за доброто управление“, отбелязва Уотсън "Аз съм оптимист, че това ще промени нещата."

Media Release: Nature’s Dangerous Decline ‘Unprecedented’; Species Extinction Rates ‘Accelerating’, IPBES

One Million Species at Risk of Extinction, Threatening Human Communities Around the World, U.N. Report Warns, Smithsonian magazine

Destruction of nature is as big a threat to humanity as climate change, New Scientist

Here Are The Main Takeaways From UN's Chilling Report on Species Extinction, The Washington Post.

The UN says humanity is causing an ‘unprecedented’ decline in biodiversity — and it’s picking up, ZME Science