Документирани са 51 случая на пиянство на шимпанзета (видео)

Наука ОFFNews Последна промяна на 10 юни 2015 в 12:23 19521 1

Младо шимпанзе използва гъба от листа, за да пие палмово вино в Босу, Гвинея. Кредит: Gaku Ohashi/Chubu University, Japan, and Wildlife Research Center, Kyoto University, Japan

Най-близките ни живи роднини, шимпанзетата, обичат да пиянстват и този навик се е появил без човешко участие. Учени са намерили интоксикирани диви шимпанзета, напили се с палмово вино, което консумирали със специално направен от тях инструмент.

Има много истории за маймуни, пристрастени към алкохола. Те лесно приемат лошите навици на хората - пиенето или пушенето. Обикновено хората ги учат да пият.

От друга страна, консумацията на алкохол се наблюдава във всички съвременни човешки култури, които имат достъп до ферментиращи материали.

Това е накарало учените да предложат "хипотеза за пияните маймуни", според която консумацията на алкохол може да е присъствала в някакъв вид при предците на хората, а може би и при предците на шимпанзетата, най-близките живи човешки роднини.

Хората и маймуните са претърпели генетична мутация преди около 10 милиона години, която им помага да разграждат алкохола и им дава възможност да ядат презрели и ферментирали плодове. Според привържениците на "хипотезата за пияните маймуни" ползите от това допълнение към диетата са довели до това, еволюцията да облагодетелства влечението към алкохола.

Live Science съобщава, че група изследователи, които изучавали дивите маймуни в Босу (Bossou), село в западноафриканската държава Гвинея от 1995 г. досега, с изненада открили, че шимпанзетата пият с охота палмово вино.

Местните селяни събирали сока от палмите рафия в пластмасови контейнери, поставени в близост до короните на високите палми. Селяните оставяли контейнерите без надзор през голямата част от деня, а събирали палмовия сок рано сутрин и късно следобед.

Сладкият палмов сок ферментира бързо във вино, от което от време на време се възползват шимпанзетата, разказват изследователите. Умните животни си правят сами инструмент за пиене от смачкани листа, с които попиват като с гъба виното и после го изцеждат в устата си.

Изследователите са наблюдавали 51 случая, в които 13 шимпанзета използват тези "гъби" за да пият ферментиралия сок.

"Бях очарован от това поведение", казва водещият автор на проучването Кимбърли Хокинг (Kimberley Hockings), поведенчески еколог в Университета Оксфорд. "За да вземат палмово вино, шимпанзета в Босу използват инструмент от порести листа като съд за пиене."

Сокът има средно около 3.1% до 13.8% алкохол според изследвания. За сравнение, бирата е средно между 3 и 6%, а виното може да съдържа 7-14 % алкохол. Шимпанзетата често пиели в големи количества - средно около един литър от ферментиралия сок. Това се практикува предимно от мъжките шимпанзета 34 от 51 случаи на употреба на алкохол. Отличил се един възрастен самец с 14 от наблюдаваните 51 случаи.

Учените били заинтригувани от това, как се държат маймуните след употребата на алкохол. Някои шимпанзета си почивали, а други започвали да тичат и да вдигат шум - дори когато другите маймуни от стадото спят.

Антрополозите сега подготвят още един експеримент. На шимпанзетата ще се предлагат два вида напитки: обикновен палмов сок и ферментирал във вино. В зависимост от резултатите, учените ще направят по-нататъшните си изводи за пристрастяването към алкохола на приматите.

Подробно констатациите от изследването са изнесени онлайн в броя от 10 юни на списание Science Open.

11.06 2015 в 09:58