22 март 2019
  •  Говорят медиците

Доминиращите сурикати стареят по-бързо, но живеят по-дълго от другите (видео)

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 31 август 2018 в 00:0012780
Доминиращ сурикат. Снимка: Dominic Cram

Биолози установиха, че сурикатите, които заемат най-висшите позиции в социалната йерархия, остаряват много по-бързо от своите роднини. Независимо от това, това не им пречи да живеят по-дълго от подчинените си.

Резултатите от изследването са представени в списание Current Biology.

Доминиращите представители на много видове социални животни живеят по-дълго, отколкото останалите, въпреки натоварването да пазят своите лидерски позиции и да се чифтосват. Биолозите предполагаха, че тези животни имат генетични характеристики, които им позволяват да се противопоставят на заболяванията, свързани с възрастта. При някои социални насекоми, като например пчелите, наистина са намерени такива характеристики. Но при бозайниците, нищо подобно не е намерено.

Rank-Related Contrasts in Longevity Arise from Extra-Group Excursions Not Delayed Senescence in a Cooperative Mammal

В новата работа биолозите изследват продължителността на живота на сурикатите - бозайници със строга йерархия, които живеят в групи от 50 индивида. При тези животни доминиращата двойка произвежда до 90% от цялото потомство в колонията. Учените установяват, че в ДНК на лидерите има следи от ускорено стареене, което не им пречи да живеят по-дълго от подчинените си - средно 4.4 години срещу 2.8. Оказа се, че подчинените индивиди в търсене на партньори често са принудени да напуснат колонията, което е много рисковано. Доминиращите индивиди отсъстват средно два часа в годината, а подчинените - шест дни.

"Доминантните сурикати обикновено умират от вътрешен стрес, който причинява постепенно и предвидимо влошаване на здравето до смърт. При хората това се нарича "смъртта по естествени причини", обяснява водещият автор на статията Доминик Крам (Dominic Cram) от Университета в Кеймбридж, Великобритания. „Подчинените сурикати умират от внезапни и непредсказуеми обстоятелства, например, стават жертви за хищници. Тоест позицията на тези животни в социалната йерархия определя риска от смърт”.