19 септември 2019
  •  Говорят медиците

Древен маймунски череп с нови доказателства за еволюцията на приматите (видео)

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 23 август 2019 в 00:0014320
Снимка: N. WONG AND M. ELLISON/AMNH Share this:

Миниатюрен маймунски череп на 20 милиона години може да носи информация за част от еволюцията на древните примати.

Запазените отпечатъци от нервна тъкан в черепа се вписва в хипотезата, че специфични области от мозъка на приматите са се разширявали или понякога свивали, докато други области оставали непроменени, според ново изследване, публикувано в Science advances.

Учените смятат, че в началото на този еволюционен процес, малка част от мозъка на маймуните, отговорна за усещането на миризми не е била балансирана от широка зрителна система, както при днешните примати.

Зрителната система на приматите е разширила размера и сложността си в рамките на милиони години, без особени промени на други области в мозъка, обяснява палеонтологът Сидзюн Ни (Xijun Ni) от Китайската академия на науките в Пекин. Сравнението между черепа и фосили на африкански примати от преди 30 милиона години показва, че основните мозъчни структури са еволюирали с различни темпове в различни групи примати, както и размера на мозъка съотнесен към тялото.

Проучването носи допълнителни доказaтелства към идеята, че мозъкът на приматите, включително и хората, е еволюирал на части, вместо прогресивно да нараства с времето.

Черепът на изчезналата маймуна Chilecebus carrascoensis е открит в чилийските Анди през 1995 г. от екип, ръководен от палеонтолога Джон Флин (John Flynn) от Американския музей за естествена история в Ню Йорк Сити. В новото проучване, Флин и колегите му използват скенер с висока резолюция и дигитална 3D отливка на вътрешната повърхност на черепа, за да разкрият отпечатъците от гънките на нервната тъкан.

Тези отпечатъци показват разделение на мозъчната тъкан в области със специфична функция, като обоняние и зрение. Измерването на очните кухини и отворите за зрителния нерв дават възможност на учените да изчислят размерите на зрителната система на древния примат. Разположението на ключови гънки по повърхността на мозъка позволява и да се определи и приблизителния размер на областта, свързана с обонянието.

Нови доказателства за организацията на мозъка на C. carrascoensis от екипа на Ни, показват, че съществуват разлики в разнообразието на вариантите на нагъване на мозъчната кора между съвременните маймуни от различни континенти. Гънките на мозъка на маймуните от Новия свят имат много повече вариации от тези на африканските и азиатските  маймуни, което според антропобиолога Бренда Бенефит (Brenda Benefit) има еволюционен корен.

Но нервните структури на древни маймуни от Новия свят като C. carrascoensis, "не съответстват задължително на еволюцията на мозъка на маймуните от Стария свят", смята Бенефит от Университета на Ню Мексико в Лас Крусес.

Но сравненията на фосилите в новото изследване показва, че мозъците на маймуните от Стария и Новия свят еволюират по различни еволюционни пътища, които в крайна сметка дават сходно увеличение на размера и комплексността на мозъка, смята Ни.

Източник: Science news - A tiny skull fossil suggests primate brain areas evolved separately