20 януари 2021

Древна ДНК разказва тайната история на първите заселници на Карибския басейн

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 30 декември 2020 в 10:48 21591
Снимка: Pixabay

Провеждайки най-голямото досега генетично изследване на древна ДНК от Карибския басейн, учените разкриват повече за първите заселници на островите и как архипелагът е бил населен преди хиляди години и повдигат нови въпроси около предишните хипотези.

Публикацията в списание Nature е написана от мултинационален екип от генетици, археолози и антрополози, включително изследователи от Карибите, които анализират геномите на 174 нови и 89 по-рано изследвани хора, живели на Бахамските острови, Хаити, Доминиканската република, Пуерто Рико, Кюрасао и Венецуела, преди между 400 и 3 100 години. Те получават специално разрешение за провеждане на проучването от местните правителства и културните институции, които се грижат за останките, като включват представители на карибските коренни общности в обсъждането на техните констатации.

В комбинация с археологическите открития учените установяват, че първите човешки заселници на Карибите изглежда са група хора, използвали каменни инструменти, плавали до Куба преди около 6 000 години в началото на архай. Точната идентичност на тези първи заселници остава неясна. Въпреки че изглежда, че имат някакво генетично сходство с хора от Централна и Южна Америка, а не от Северна Америка, тяхната ДНК не може да бъде сравнена с никоя известна местна група.

Археологическите доказателства обаче предполагат някаква връзка с други части на Америка. Изследователите отбелязват, че артефактите в Куба са поразително подобни на тези, открити в Белиз, карибска държава в континенталната част на Централна Америка, което предполага, че може да има някаква връзка с други части на Централна Америка.

Втора голяма миграционна вълна се появява през желязната епоха, когато повече мореплаватели от североизточното крайбрежие на Южна Америка пътуват до Карибските острови преди около 2 500 години и вероятно за първи път се установяват в Пуерто Рико, преди да се преместят на запад. По това време на Карибските острови живеят хора, които обичайно се местят и далечни роднини често живеят на различни острови.

Сред ключовите им открития на екипа е и че популацията, открита на най-големите острови в Карибите, Испаньола и Пуерто Рико, изглежда е изненадващо малка през това време, вероятно не повече от няколко десетки хиляди души Това е в ярък контраст със записите на европейските историци от 16-ти век, които твърдят, че милиони хора са населявали островите по време на тяхното пристигане. Изследователите обаче бързат да подчертаят, че тази по-малка популация не трябва да омаловажава катастрофалното въздействие на европейската колонизация върху местната карибска култура.

„Това е систематична програма за културно изтребване. Фактът, че броят не е 1 милион или няколко милиона хора, а по-скоро десетки хиляди, не прави това изтребване по-малко значимо", смята Дейвид Райх (David Reich), професор по генетика в Института Блаватник в медицинския факултет на Харвард.

Генетичното наследство от тези миграционни вълни все още може да бъде намерено в региона и днес. Пресявайки тези генетични данни е установено, че хората, живеещи в някои части на Куба, Доминиканската република и Пуерто Рико, все още носят генетични последователности, произхождащи от хора от желязната епоха, както и ДНК, наследена от колонизиращите европейци и хора от африкански произход, които са неволно доведени в тази част на света по време на трансатлантическата търговия с роби. Необичайно е обаче, че при съвременните хора има много слаба генетична следа от предците от архай.

„Това е голяма загадка“, разказва Уилям Кийгън (William Keegan), съавтор на изследването и куратор Музея по естествена история във Флорида. „Специално за Куба е особено любопитно, че не виждаме повече от прародителството от архай.“

Източник: IFLScience - Ancient DNA Reveals Untold Story Of Caribbean's First Islanders

Преди около 6 000 години в началото на архай ли?

Архай (Archean) е геоложки период отпреди няколко милиарда години. А това, за което говорят в статията на Nature e "Archaic Age" от историята на Карибите.